Mangga Kelapa



Misi Pertama untuk Laman Rumahku......Menanam pokok mangga di luar pagar rumah....yang pastinya pokok mangga kelapa seperti di azid-inspirasi-alam....


Seminggu yang lalu.....
Berpandukan peta yang diberikan oleh saudara Azid di blognya....akhirnya aku berjaya jua menjejaki nursery makcik tu yang terletak di Pekan Sungai Pelek....Ada cerita sedih di sebalik pencarian nursery makcik ni....sebenarnya kami tak biasa sangat jalan2 kat kawasan ni...




Kami bertolak dari rumah kira2 jam 11 pagi dan nursery makcik tu kami berjaya jejaki 2 jam selepas itu....huwaaaaaaa......huwaaaa.....Skema giler aaarrr ikut .....Dengkil.....Banting....Morib....................................................................................................................................................................jalan lagi ......jalan lagi..... sampailah jumpa Pekan Sungai Pelek....
2 jam baru sampai......Tapi nasib baik ada peta ni....kalau tak memang kempunan la aku nak cari anak pokok mangga kelapa ni....


Tapi naper aku tak ikut Sepang ......Salak Tinggi jewwwww.....huhuhu....padahal jumpa Sepang / Salak Tinggi dulu kalau ikut rumah aku...
Yang aku pi skema tu naper...tu la akibat kurangnya jalan2 kat kawasan ni.....Sampai tertidur2 aku kat dalam keta dengan Balqis....Balqis siap cakap lagi macam nak balik kampung jer....naper tak sampai2 lagi ni....




Akhirnya tempat itu berjaya dijejaki melalui kawad cam Balai Polis Pekan Sungai Pelek...Baguih betoi peta saudara Azid ni...nursery tu betul2 depan Balai Polis Pekan Sungai Pelek....Yahuuu....Akhirnya......


Pintu masuk ke nursery makcik ni....
Rabak gak poket aku tengahari tu...dalam Rm250.00....Huhuhu.....mula2 sampai,terus tanya makcik tu ada tak pokok mangga kelapa...terus makcik tu tanya aku...ni kawan yang datang 2 minggu lepas ke?Spontan jew aku mengiakan...hahahha....Ntah saper2 yang datang minggu lepas...kikikik...tapi aku dah tau dah...mesti makcik tu maksudkan Saudara Azid....


Terus pilih pokok mangga...Mak aiii besarnya pokok mangga ni...takder yang kecik la...macam nak berkecai jew impian ku hendakkan anak mangga ni....huhuhuhu....Aku suh makcik tu sumbat dalam keta aku...kalau muat....aku sambar terus....Yeyyy...muat jua hasil sumbatan suami makcik nursery tu.....hehehehe....Dalam hati berbunga kertas....hehehhe.....Makcik tu kata Rm60.00...tapi aku lak kata....kawan saya kata Rm50.00 jeww...hehehehe...terus makcik tu ok jew.........


Tak banyak gambar kat nursery ni aku ambil...gambar ni aku pinjam kat Sini....Aku beli  gak tanah bukit ni satu guni....
Dan selebihnya aku sambar pokok2 bunga kertas...pokok limau purut....pokok hiasan...tanah hitam....baja organik...dan tanah bukit.....dan pastinya penuh satu kereta...ada ruang sikit jew untuk aku 2 beranak kat belakang....huhuhu...tapi demi sebuah impian...aku sanggup!!!!!Tapi yang bestnyer...dapat layanan first class gitu....datang tengahari di tengah terik matahari....dihidangkan ais sirap lak....huhu....mebelesss....Tq Makcik yang baik hati....


Ala2 semak gitu....tapi memang semak pun...pokok itu menutupi mukaku...huhuhuhu.....





Nota....balik tanya jalan pintas...ikut salak tinggi...tak sampai setengah jam pung....huwaaa....rasa nak nangis pun ada....tapi takper la...berbaloiii...dapat gak apa yang dihajati....

6 ulasan:

Pencinta Alam & Penciptanya berkata...

Tahniah, jumpa jugak tempat tu... pelik jugak cari tempat tu sampai 2 jam... Apa2 pun selamat berkebun..

charlie N angels berkata...

wah...wah...wah...
mencabar betol...
pengalaman yg berharga nie...
kalau di kumpul2 kan...
boleh jadikan buku nie...

mat berkata...

Menarik nih.. mmg teringin nk tanam pokok mangga jenis ni.. beru je tanam mangga epal.. time beli tu ada byk lagi tk anak pokok mangga kelapa nih???

Iman berkata...

Pencinta Alam & Penciptanya:

Akhirnya....dengan bantuan saudara...terima kasih bebanyak...

Sampai 2 jam sebab skema...jalan betol2 ikut morib aper semua tu...huhuhu....apapun pengalaman....

Iman berkata...

charlie N angels:

Berharga sesangat...terima kasih....untuk mendapat apa yang dihajati....mesti ada pegorbanan yang perlu dilakukan...ngeeeee

Iman berkata...

mat:

tak der la banyak ....dalam 10 pokok macam tu jer lagi...tapi takder yang kecik...semua besar2....tengok la pokok yang dalam keta kami tu...besar...