Stok bahan mentah September

Alhamdulillah...ni stok bahan mentah keluarga untuk bulan September..lambat sikit post......stok bulan ogos hari tu beli cukup2 untuk 3 minggu..bulan ogos ada 5 minggu...jadi minggu ke 4 dalam 19 hb ogos dah kena top4 lauk.....jadi kira stok untuk bulan september terus la......ni dah kira minggu ke 3 dah la...lauk pun tak banyak dah dalam peti ais tu....nak abiskan minggu ni....nanti seminggu minggu depan kita cuti masak..😍
Kite gi jalan2 cari makan lak...πŸ˜‹πŸ˜‹
*****************
Masak setiap hari ...bawak bekal ke opis dan masak untuk anak sekali ...balik kerja masak lagi untuk makan malam...buat mcm ni mudahkan kerja kita...Nak masak pun jadi semangat....yang malas pun jadi rajin....yang penat pun jadi sadooo πŸ’ͺπŸ’ͺ
Mcm biasa..siap asingkan lauk dlm bekas untuk sekali masak....tp kalau nak masak lebih...akan amik 2 bekas..
contoh mcm udang...kalau nak letak dlm goreng sayur atau tomyam ke amik jer sebekas...kalau nak buat sambal udang, kena amik 2 bekas...
**kalau tengok kat post fb saya ada menu lain...maknanya saya tambah bahan mentah...😊
🌸 simpan lauk cara saya 🌸 - Copypaste post sebelum ni...πŸ“
Masukkan lauk dalam satu bekas (saya hanya guna tipuware - saya beli kat Mr Diy...kat kedai eco pun ada) untuk sekali masak...masukkan air sampai menutupi lauk tadi...simpan kat tempat beku...letak air untuk apa? Untuk kekalkan kesegaran lauk td...anggap lah mcm ikan2 kat kutub sana...dilitupi air batu...bila ais cair...ikan tu tetap segar kan...hahaha...orang sains jangan kecam lak...saya buat contoh jer...senang nak fhm..untuk orang yang ckp manis udang akan hilang bila letak air...simpan lama..terpulang...kita raikan pendapat berlainan....pandangan masing2..tp bagi saya...saya tetap rasa sama jer dengan masa saya baru beli terus masak dengan saya simpan letak air bekukan...
**Lauk yang saya letak air - Udang + sotong + ikan + ayam...semua bersihkan siap2...simpan lauk yang dah bersih
** Daging + tulang - simpan mcm biasa...jangan letak air
🌢🌢 bila nak masak...keluarkan...alirkan bawah air paip...kalau udang + sotong sekejap jer cair...kalau ayam amik masa sikit...kalau ikut saya..memang bila nak masak baru bawak keluar...kenapa? Sebab saya tak rancang nak masak apa...bangun pagi baru pikir nak masak apa...mcm gak balik keje...sampai rumah...buka peti baru pikir nak masak apa...hahahhaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ takder masalah nak cairkan ais tu...uolss  kalau nak masak pagi esok..malam tu boleh letak kat chiller...ramai orang buat mcm tu kan...πŸ‘πŸ‘..
🌸simpan sayur cara saya🌸
- Halia + lengkuas + serai letak dalam bekas dan masukkan air sampai menutupi sayuran tersebut
- cili hijau + limau + bawang putih + bawang merah + daun sup + kacang panjang + cili merah + carrot + timun + petai + kobis + sawi jepun + bunga kobis + brokoli....letak tisu kat bahagian bawah untuk serap air yang akan menitis kat dlm bekas tersebut...sayur tersebut akan tahan lama...insyaallah...cuma sawi jepun + kobis tak tahan lama...seminggu ok lagi...selepas tu sawi akan lembik dan kobis akan hitam dekat tepi...
Sebab tu lah sayur berdaun saya tak beli banyak sekaligus..cukup untuk seminggu...
** bajet bergantung kepada keperluan individu...saya bukan nak tunjuk bajet saya....saya nak tunjuk cara saya simpan lauk untuk mudahkan untuk kita mak2 ni masak...dan juga cara simpan sayur2 untuk tahan lama terutama mak2 bekerjaya keluar pepagi hari dan hampir nak malam baru balik mcm saya...πŸ˜…πŸ˜…
**jangan ckp peti besar boleh la buat mcm ni...saya dah kahwin 14 tahun....baru kawin dulu peti kecik jer...tp saya buat mcm ni jugak..saya letak dlm plastik...cuma tak letak air la bila letak dlm plastik...cuma rasa kering sikit lauk tu berbanding yang letak air mcm sekarang...tp ok sangat lagi dari tak buat apa2 kan...πŸ˜…πŸ˜…
🌸Update jawapan ...saya takdan nak jawab satu2 pertanyaan dan persoalan ibu2 semua - 😍
** bekas pink saya isi lauk dan sayur ni...bukan tupperware yer ...ni tipuware jer...beli kat Mr Diy...tak perlu bekas mahal2 ...yang ni pun tahan lama...kat kedai eco rm2 pun ok...
** kenapa letak air...jawapan saya dah letak awal2 kat atas sana....😊😊
** bajet untuk berapa lama..jawapan ada kat atas juga...
** dengan kata lain semua persoalan yang banyak ditanya kat komen...jawapan dah ada kat post...😊😊
** mintak maaf kalau komen tak sempat saya balas...dan terlepas pandang...
** Berbeza pendapat dan pandangan...saya raikan...saya terima
** semoga perkongsian ni menjadi ilmu yang manfaat...terima kasih pada yang mendoakan yang baik2 untuk saya...

#kalaumalasbolehamikkualiketukataskepala
#semogabermanfaat
#Tipmudahmasak
#masakdenganikhlas
#Mohonjangankecam























Tiada ulasan: