Alahai Anakku Balqis....


Dalam duk best nak cuti 3 hari...tetiba hari jumaat tanggal 16/09/2011 ada cerita yang membuatkan ketenangan ku kacau bilau......
Ceritanya bermula....
Macam biasa aku benarkan Balqis keluar bermain2 dengan kawan2 sebaya di taman depan rumah pabila hari cuti.....dan apabila balik dari bermain....dan selepas mandi dan duk sama2 depan tv...aku rasakan kelainan pada Balqis...bila dia tengok tv,aku perhatikan dia sepetkan mata dan kelip2 kan mata dia....kita sebagai ibu mesti rasa kelainan pada anak kita kan...
Terus aku tanyakan pada Balqis mengapa dia kelip2 kan mata dia...dia kata takder aper2...cuma pedih dan nampak putih jer tv sebelah mata satu lagi tu....aduiiii...terus aku asak dengan soklan yang sama...dan aku cakap Balqis jangan tipu Ibu...barulah dia cakap mata dia kena kayu....Dia tak nak cakap takut aku marah....aduiiiiiii....garang sangat ke aku?Astagfirullahalazim....dengar jer terus aku terpaku...takleh nak pikir aper2 dah masa tu....terus dapatkan dia dan perhatikan mata dia...takder la merah...lepas tu ternampak kat mata hitam sebelah kiri tercalar...memang nampak 2 jalur kat situ....Adushhhhh....tak tentu arah dibuatnya.....terus siap2 ke klinik...
****
Jumpa doktor....Doktor Nazri @ Klinik Ammar...
Doktor chek dan doktor tu pun macam buat muka berdebar jew...lepas dia chek...dia tunjukkan gambar mata hitam dan kesannya kalau tercalar kat situ....kalau betul2 calar kat tengah mata hitam tu....bila sembuh pun akan tinggal parut...dan paling tak best didengar...kalau dah ada parut...lama2 nanti cahaya takleh masuk dan akan jadi rabun....Ya Allah...lindungi anakku dari segala bala bahaya dan kemudaratan Ya Allah....dan doa itu jua sentiasa meniti di bibirku setiap selepas solat...
Masa untuk bertenang....tenang lah wahai hati....dan doktor chek lagi...dan keputusannya.....2 garis lekuk (calar) tu tak kena dekat tengah mata hitam tu...kena sikit jer kat bawah bahagian mata hitam tu....

Doktor titik ubat kat mata dan tutup sebelah mata dia....dan dibekalkan 4 jenis ubat...pesan doktor...harap2 cepat sembuh dan tiada apa2...kalau tak elok jugak hari isnin kena datang klinik lagi...
Ya Allah...semoga tiada apa2 yang berlaku pada mata Balqis....Kau lindungilah dia Ya Allah...sembuhkan mata nya....
***********

Sehari selepas tu....tanya Balqis mata dia ada rasa pedih lagi tak?Dia cakap dah ok...tengok tv pun dah ok dah...takder nampak senget2 gambar dalam tv tu....Ya Allah...syukur sesangat pada Yang Esa....dan aku belek2 matanya pun dah takder calar tu...hilang terus kesan tu....Alhamdulillah....
Allah memakbulkan doa seorang Ibu....

19 ulasan:

kakngah berkata...

aduh... bahayanya kelau tercedera kat mata.
balkis tak citer ke camne boleh terkene kayu tu??

Makbed berkata...

risaunya baca ni.. iskk. semoga anak mu cepat sembuh ya.

kakcik berkata...

Ya Allah... Balqis Balqissss... boleh senyum lagi tu. :)

Iman berkata...

kakngah:
Dia ada citer....masa kat taman tu,dia ada la ambik kayu...masa dia pegang tu,tetiba kawan dia tertolak dia dari belakang...tu lah ceritanya...nasib baik la tak teruk...nasib baik tu selalu jer ada...kalau tak...nauzubillah....

Iman berkata...

Makbed:

tu la...memang masa tu rasa nafas pun tersekat2....ngeri rasanya....terima kasih kerana mendoakan Balqis...

Iman berkata...

kakcik:

tu la pasai kakcik....dia tak tahu masa tu ibu dia dah bernafas pun tersekat2....huwaaa....

Sofea berkata...

semoga Balqis cepat sembuh..risaukan kalau anak2 sakit !

diana berkata...

cemana boleh kena kayu..?mujur tak serius..

kaklong berkata...

ngilu rasanya...
budak2 memang mcm tu,takut sangat nak ckp apa2 klu terjadi yg tak baik...

klu dia dah kata ok tu..insyallah..tak ada apa2 kot...!

Ila berkata...

sib baik tak ada apa..lega hati kan

Iman berkata...

Sofea:

terima kasih...insyaallah...tu la...kita sebagai ibu ni nyamuk pun kita tak mo bagi hinggap kat badan anak kita...ni kan pula macam ni...huhuhu...

Iman berkata...

diana:

Tu la...dia cakap masa dia pegang kayu tu...kawan dia tertolak dari belakang...tak nak bagi dia pergi taman,kesian lak...nak kawan...bila jadi macam ni rasa ngeri jer walau tak serius....
rasa macam nak ikut jer masa dia pi taman dengan kawan2 dia....huhuhu

Iman berkata...

kaklong:

betul tu kak long...dia orang takut kita marah....sangup simpan tu...insyaallah...ok la tu...mintak2 takder kesan jangka panjang....

Iman berkata...

Ila:

Tu la...nasib yang baik tu ada jer...alhamdulillah...harap takder la kesan jangka panjang....

Amiizaa2001 berkata...

ya allah bahayanyaa....syukur dah pulih...take care balqish :)

SiTi berkata...

ishh mata tu....mmg bahaya...alhamdulillah xde apa2...

Iman berkata...

SiTi :

Alhamdulillah....insyaallah...takder aper2...

Iman berkata...

Amiizaa2001:

Terima kasih....alhamdulillah...harap2 takder kesan jangka panjang....

zures berkata...

Alhamdulillah...xder apa yang berlaku. Betullah budak2 ni bila kena apa2 kat luar mesti takut nak bagitau mak bapak...nasib baik perasan tu....