Pekeliling Terbaru Cuti Bersalin 90 hari

Aikkkkk...aku ajer kot yang pening....
Hari tu masa pembentang bajet 2011, diorang semua kata cuti bersalin 60 hari berkuatkuasa 1 Januari 2011....

Tapi bila keluar pekeliling dari Jpa yang terkini.....tarikh kuatkuasa pekeliling adalah bermula 15 Oktober 2010...

Start pertengahan bulan oktober lagi....hahaha...naper lak aku nak pening...bukan aku yang bersalin

Saper2 yang dah bersalin selepas 15 Oktober boleh memilih untuk mengambil cuti bersalin selama 90 hari...jadi....boleh sambung lagi la cutinya...betul tak?

Kalau nak tahu lebih lanjut pasal pekeliling tu...jom pi terjah laman web ni....nak download pekeliling cuti bersalin tu boleh gak...

7 ulasan:

Ilhamny.com berkata...

tp sebenarnya cuti 90 ari ke 60 ari ke sama jek..janji xlebih dgn 300 hari perkhidmatan..

so, kalau dulu 60 hari x 5 kali bersalin = 300 hari bersalin

skrg, kalau amik 90 hari boleh 2 kali bersalin + 60 hari 2 kali bersalin (suma 4 kali bersalin) = 300 hari bersalin jugak..

kalau nak anak ramai, rugi la, kalau nak anak sikit, leh amik 90 hari x 3 kali bersalin = 270 hari dah..

(apsal aku mcm cikgu mate plak nih, poning..poning)... bab cuti memcuti nih mmg teror..hehehe

Iman berkata...

Ilhamny.com:

Hahahha...Yuppp...memang betol...Sama jerk sebenarnya....
Bagi yang nak anak tak ramai...boleh dibanggakan lah 90 hari tu...tapi kalau den ni nak anak ramai....tak der maknanya ambil 90 hari...

suker2 ambik banyak cuti kat depan...nanti cuti bersalin yang ke belakang takder cuti dah...huhuhu..kena ambik cuti tanpa gaji lak...

Dan kepada yang tak phm lagi pasal jumlah cuti bersalin..boleh refer kat komen Ilhamny.com kat atas tu...hehehe...
Bagus cikgu Linda kita bagi penerangan...terang dan jelas...

EzzEddin berkata...

cuti 90 hari, tapi kena ler control beranak ihihii..
tapi kalau dah rezeki janganla ditolak, apa ada pada cuti sedangkan anak la nur dalam kehidupan kita

Iman berkata...

EzzEddin:

Betol tu....Tapi kalau saya..saya tak rancang anak ni...
selagi Tuhan nak bagi,selagi itulah saya terima..
Insyaallah..tapi rezeki yang ke 2 untukku belum tiba lagi...huhuhu

Tapi bagi kakitangan awam...rancanglah cuti anda sebaiknya..

Jika nak beranak ramai...rasanya memadai 60 hari...huhuhu...

Miss Yaty berkata...

heheh...sukenye si ibu dpt cuti lme. kne mghargai cuti sebaiknye..hiihi

mcm gaye dah kawen je kn..hihi

Eliza berkata...

Salam Iman. Selamat Menyambut Maal Hijrah utk awak sekeluarga. wah..cuti bersalin dah bertambah yer..mesti best..

kak long berkata...

kaklong lak tak tak pernah dapat cuti bersalin ni...sbb cuti sendiri...huhuhu!