Meh Nok Kabor pasal cuti bersalin 90 hari...Bajet 2011

    Gambar Google

Meh nok kabor pasal cuti bersalin 90 hari...Bajet 2011

Disebabkan masih kedengaran persoalan2 dan kekeliruan dari kengkawan wanita tentang cuti bersalin yang diberikan oleh kerajaan dalam bajet 2011 yang dibentangkan beberapa minggu lepas....Meh sini aku terangkan sikit ye...

Ramai ibu2 muda seronok sesangat dengan cuti bersalin 90 hari yang diberikan tu...termasuk la aku (masa pembentangan bajet)...lepas tu aku baru faham tentang cuti bersalin tu...

Mula2 tu melompat la jugak bila mendengar cuti bersalin dianjalkan 60 hari ke 90 hari....Hehehe...nak cuti lama tu....
Meh aku terangkan setakat yang aku faham...

Sebenarnya tidak....Dianjalkan dari 60 hari kepada 90 hari,maknanya kakitangan awam boleh
tentu sendiri berapa hari mereka nak cuti bersalin antara 60 hingga 90 dengan maksima
300 hari sepanjang perkhidmatan...

Berapa puluh tahun pun seorang wanita bekerja dengan kerajaan,cuti bersalin mesti tak lebih 300 hari....

Tiada tambahan sebenarnya....Maknanya boleh beranak setakat 3 orang sahaja.Lepas tu tak ada dah cuti....
Kalau siapa nak beranak 5 tetap kena ambil cuti bersalin 60 hari sebab 60 x 5 = 300 hari



Kalau macam aku la...hari tu bersalin ambik 60 hari...baki cuti bersalin dalam perkhidmatan aku tinggal lagi 240 hari.....kalau aku ambik cuti bersalin 60 hari lepas ni ada lagi koata 4 orang anak...

Kalau aku ambik 90 hari cuti bersalin selepas ni,aku boleh ambik untuk 2 orang anak jer...lepas tu baki ada 60 hari...so,anak yang ke 4 aku kena ambik 60 hari je la....
Dan anak yang ke 5 dah takder cuti bersalin dah...
Kalau macam aku ni,nak beranak ramai.....maknanya anak yang ke 5...kena cuti tanpa gaji la...
Huhuhuhu...Kena ambik 60 hari gak  gamaknya...

Dan untuk ibu2 muda yang baru masuk dalam perkhidmatan awam...kalau anda ambik cuti bersalin 90 hari,anda boleh bersalin 3 orang anak je...lepas tu pandai2 lah sendiri...kalau rasa nak anak 3 jer boleh la kot ambil 90 hari tu...

Nota Kaki Tangan : Jangan cepat rasa seronok....kena kira betol-betol...Maap kalau tersalah info....Kalau salah tolong betolkan ye...... 

9 ulasan:

Hezesuze berkata...

lorr camtu ke peraturan gomen uols?? baru ler weols tau...

Melati Qistyna's Mummy berkata...

aah, gitu la kekdahnyer, so xleh la nk beranak reramai... cemano nk ramai kan umat Nabi Muhammad neh :P

Iman berkata...

Hezesuze:
Huhuhu...macam tu la gamaknya...:)

Iman berkata...

Melati Qistyna's Mummy:
Hahaha...Betol la tu kekdahnya...jadi kalau nak beranak ramai,takleh ambik 90 hari tu...huhuhu

missSenget berkata...

ooo...
mcm tu..
hohoho~~

Iman berkata...

missSenget:
aaaaa...Hmmmmm....:)

risanur berkata...

sapa kata cuti 90 hari tu sonok...kena pandai bajet bape org anak yg kita maukan....

Iman berkata...

risanur:
Yuppp...Mula tu tak phm....sukeeeeeeeee...bila dah phm,sama jer...:(

*azni* berkata...

br la ai paham..cmtu kekdah nye...