Kebun Di Rumah Tinggi


Hari ni aku nak berkongsi kebun di rumah tinggiku.Hahaha...Dah penuh dah ruang di balkoni rumah...Lambatnya nak pindah....naper erk lambatnya masa berjalan ke hujung tahun...ku dah tak sabar2 nak pindah dan mendeco rumahku nanti...ku tak sabar nak bercucuk tanam kat tanah sekangkang kera tu nanti....tapi syukurlah masih ada ruang nanti untukku mempeluhkan diri (bahasa senang nak fhm hehe)....
Aku nak menghijaukan bumi kan...jadi aku kena bermula dari rumah aku dulu...sampai kat dalam rumahku pun hijau...kikikik...Tapi hijau kat dalam rumahku tu memang aku inginkan dari dulu lagi yer...Biaq sejuk sikit kat dalam rumah...
Ohh!!!!!Kembali ke kebunku....Ada pokok bunga,ada pokok kaktus,ada pokok herba,ada pokok buah dan ada pokok buah....hehehe..

Tin-tin susu Balqis dijadikan tempat letak pasu-pasuku...huhu

Kat hujung sana tu ada pokok kari...Balqis suka makan nasi dengan kuah kari...Jadi penting gak la pokok tu ada kat situ....dihadiahkan oleh kakak yang tersayang....





Model yang semestinya tak berbayar.....
Ini pokok lengkuas......kata Balqis
Di antara koleksi2 pokok kaktus dalam simpanan....










Dan di antara pokok2 herba yang ku tanam...tau ke itu pokok aper?
Ni pokok Misai Kucing....Banyak la khasiatnya...Pokok ni dah seminggu berjasa pada tuannya....tiap2 pagi hubby akan ambik satu ranting dan potong kecik2...lepas tu rendam dengan air panas.....lepas tu minum la wei apalagi....Rendam bagi yang nak cepat dan rebus pokok tu bagi yang rajin...Apa jua cara...yang pasti kita minum air pokok herba nih...Freshhhhhh!!!!Ummmmm!!!Lain hari aku ceritakan khasiat pokok2 herba nih...
Kat bawah ni pokok herba nama dia dewaraja atau raja dewa...aku pun lupa...tapi khasiat ia terlampau la baik...huhuhu...

Mesti korang terkejut ada pokok buah kan..anak pokok mangga...hari tu aku ada cakap kan nak cari anak pokok mangga.Last2 kawan kat opis bagi kat aku..aku selalu beli buah mangga muda dengan dia...jadi aku tahu buah tu memang cantik dan sodap dimakan..buahnya elok jer tak dimakan serangga..lepas tu takder la masam sangat...hubby aku suka la..Tapi masalah sekarang ni,aku takleh tanam lagi kat rumah baru aku sebab aku tak pindah lagi...saper lak nak jaga kalau aku tanam pokok tu sekarang kat sana..saper nak siram...Uhhh!!!takper la..ko duduk la kat rumah tinggi ni dulu....ambik angin....huhuhuhu....

Tiada ulasan: