Bermulanya Kebun Ceciputku....

Alhamdulillah....tercapai sudah impianku untuk memiliki kebun ceciput di tanah sekangkang kera di belakang rumahku....
Buat permulaan.....Ku tanam yang asas2 jew....pokok pandan....halia....lengkuas....kunyit....cili.....dan aku mencuba menanam benih kacang panjang dan timun.....
Semoga apa yang ku tanam menjadi....

****Mula2 hubby angkut batu bata yang besar ni dari depan laman ke belakang rumah...dia ambik tender mengangkut batubata ni....Pssst...batu bata ni ayahahanda yang belikan minggu lepas masa dia datang rumahku.boleh la aku jadikan kotak tanaman aku.....hehhehe....satu biji tu rm1.50....
****Ni pulak keje aku.....susun batu bata tu menjadi kotak keliling tanah yang ceciput tu...
****Berat woo batu bata yang besar ni...tapi aku nekad nak siapkan jugak kotak tanaman ku ini....satu kerja lak...nak cari tanah nak masukkan dalam kotak ni...kalau tanah yang sedia ada ni...memang tak subur la tanaman aku...nak pi beli kat nursery...aku dah kena ari tu...kata tanah bukit tapi mak oii macam tanah liat....serik aku...ting...ting!!!!! ada idea....Ajak hubby pi cangkul tanah kat hujung taman...kat situ ada orang siap buat kebun lagi....semua tanaman ada...mesti tanah dia elok kan...tapi betul la...tanah dia memang cantik...hitam gitew...gembur jer...macam tanah gambut....
Angkut dengan motor....4 kali ulang alik punggah tanah dengan motor....Nekad woo...tengah2 panas...

****Ni sekali angkut....bawak motor masuk ikut belakang terus....
****Sekali angkut baru dapat banyak ni....tengok tu..tanah dia hitam...cantik gitew....semua keje ni hubby serahkan padaku...dia angkat batu bata dari depan ke belakang dan punggah tanah sama2 denganku...dia biarkan aku yang buat ni sebab dia nak bagi kepuasan padaku yang setelah sekian lama nak berkebun...ngeeeee....tq sayang!!!!
****Setelah 4 kali ulang....dapat la banyak ni...tak penuh gak...kesian hubby...merah padam muka dia kena panas.....tempat tu tak jauh pun...dekat jer tapi panas yang membahang tu yang tak tahan tu....
****Benih timun dah kacang panjang...dah lama dah beli...tapi baru nak dirasmikan.....Insyaallah....semoga kau tumbuh dengan suburnya yer....
****Benih kacang panjang....
Ni lak benih timun....
****Cara2 menanam pokok timun..Cara penanaman pokok kacang panjang pun lebih kurang sama jer....
****Hah.....dah siap tanam pun benih2 kacang panjang dan timun...tapi ada lebih lagi...letak sikit jer...tempat terhad....cukup la kalau ada 2 lubang pokok kacang panjang dan 2 lubang pokok timun...tapi aku letak dalam satu lubang tu dalam 4 biji benih...sajer jer la...ada lebih kan...ngeeeee..
***Pokok cili....ni pokok cili jenis rendang...ni macam pokok cili yang orang tanam dalam pasu tu....anak pokok ni ambik kat kampung....terliur sebab nampak pokoknya berbuah lebat....
*****Ni pun sama gak...yang ni dah berbunga dah....
****Ni lak pokok cili kampung...macam segar jer nak idup...harap hidup la ko yer...barjasa kepadaku....
****Pokok kunyit...
****Pokok lengkuas...
***Pokok Serai....
***Pokok pandan
***Letak pokok kari kat hujung sana...
***hei Bang....cium pokok nampak....wangi sangat kew?hehehhe....
****Hahhaha...tetiba ada budak bucuk sesat...
****Alhamdulillah....terhasillah kebun ceciput ini....yang tempat kosong tu menunggu dengan sabar biji benih timundan kacang panjang tumbuh....Insyaallah...

7 ulasan:

kakngah berkata...

kalau tanam pokok sayur guna biji benih, kene rendam benih tu semalaman sebelum semai... Abem yg ajar.
kakngah tanam sayor dlm kotak plastik jek... kailan, kangkung & bayam.
:P

~izan~ berkata...

seronoknya ada tanah tepi tu..izan tanam semua dlm pasu.pastu satu2 beransur mati ehehe..punyalah tak reti jaga hehe

risanur berkata...

tahniah naeamh..nati kalu dah kuar hasil jgn lupa wat n3 lagi yea...

Iman berkata...

kakngah:

oH YER KE?huhuhu.....saya tak tau...lepas ni nak buat macam yang kakngah ckp la...
dan nak tanam sayur macam akak jugak...tak cukup tempat tu...nak tanam dalam plastik lak....

Iman berkata...

~izan~:

Hehhehe....saya punya pun tak tau lagi nasibnya....mintak2 idup subur ler....

Psttt:suka baca blog izan...best....terutama tang rumah....tahniah...rumah izan cantik sangat....

Iman berkata...

risanur:

Ngeeeeee....tq kak...insyaallah..kalau ada hasil, nanti ada entry....

Tanpa Nama berkata...

Iman...pokok cili yg daun dh brgulung dan kriteng 2 hukum pengal aje..sebap awal2 dia dh rosak.hasilnye nanti buah bsr kepala mancis aje ia susah di rawat..