Ketupat oh ketupat

Tak pernah sepanjang hidup buat ketupat...selalu mak buat.....memang takleh lawan dengan pulutnya..lemaknya...dengan  cara bungkusnya...
Ini ketupat mak...ketupat hakak ada kat bawah...👇👇

Sebab aidiladha ni raya di perantauan ...Nak cabar diri nak buat ketupat jugak...tak bagitau mak nak buat...tak tanya mak nak buat macmana sebab nak buat kejutan bila dah siap..😂😂...google jer...tu pun google cara masak ketupat pakai noxxa...memang dari awal tengok resepi berbeza sangat dengan cara mak selalu buat...cara buat ketupat kelantan payah sikit cara dia tapi hasilnya sedap sangat...
Tapi hakak tak mampu nak ikut cara mak buat...sbb pertama kali buat...jadi google jerla cara paling senang...😬😬

Akhirnya ketupat masak..ok la rasanya...cuma kurang sikit rasa lemak dan agak tawar sikit..dah letak garam tapi mungkin tak mencukupi.....mungkin hakak tak reti nak agak...

Takper....kita belajar dari kesilapan...jangan putus asa...tp cara bungkus memang gagal dari dulu lagi...sebab tu hakak main jauh2 bila adik beradik lain ngan mak duk bungkus..sbb selalu cuba bungkus mcm mak nak siapkan sebiji pun berejam amik masa...last2 angkat tangan ngaku kalah..😂😂...jadi mlm tadi bungkus ikut suka jer...asal berbungkus...😝😝

Resepi ketupat palas noxxa...(resepi amik kat group noxxa)

1kg beras pulut ( rendam 10minit)
2 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
Secubit garam gula

1. SF santan hingga didih
2. Masukkan beras pulut
3. Stim 2 mnt
4. SF hingga pulut kering sedikit
5. Balut ketupat ( rujuk tutorial di youtube)
6. Masukkan air 2 cawan
7. HP 10mnt
8. Siap

 Ketupat hakak dah siap masak...mcm ni..😂

 Beli daun palas kat pasar malam.....

 Dah isi pulut

 Masukkan dalam periuk noxxa...letak air sikit...hp 10 minit

 Ketupat selepas hp 10 minit

Ni kejadiannya... Kalau ikut biasa2 rasanya dah lulus kot...kalau ikut masak ketupat kelantan...jauh panggang dari api..😂😂

Ok la ketupat ni...cuma rasa dia kalau lemak lagi lagi sodap...

RESEPI PES SAMBAL SERBAGUNA

Pes sambal serbaguna

Nak buat masak merah boleh..nak buat apa2 masakan bersambal boleh..nak buat nasi goreng..mee goreng..bihun goreng pun boleh..
Sambalnya dah siap masak...nak masak menu2 tersebut..tambah aje sos cili + tiram + kicap dan sewaktu dengannya..

➺ Boleh buat sambal ikan+ ayam + daging + udang + sotong
➺mee goreng
➺bihun goreng
➺nasi goreng
➺dan pelbagai menu lagi 

** simpan pes di dalam bekas untuk sekali masak



 bila dah siap gini...bahagianya hidup...senang sesangat kerja memasak nanti..

Pes sambal yang betul2 masak...pecah minyak..nak makan dengan nasi mcm tu jer pun bolee


bawang merah + bawang putih + bawang holand (kalau nak letak-taknak letak pun takper) - sukatan takder..terpulang nak letak banyak mana - agak2

 potong kecik2 - pastu blend - nak cepat terus letak minyak

masukkan dalam kuali - kalau blend ngan air..bagi kering air baru letak minyak - kalau memang blend dengan minyak masak sehingga bawang masak sedikit baru letak cili blend - kalau nak letak sekali ngan bawang tadi pun ok...terpulang..banyak cara masak

 masak dengan api slow - kalau api kuat nanti habis terpercik

 masak sehingga pecah minyak - kalau kuantiti banyak dalam satu kuali ambil masa dlam 2 jam baru betul2 masak
 pes dah siap 

 susun bekas untuk diisikan pes - bekas tak perlu besar - agak2 untuk sekali masak - bekas ni beli kat mr diy rm2 3pcs


 tengok pes ni..mengamcam tau dak...

 tutup bekas - simpan kat bhg beku


Resepi sambal sotong

Resepi sambal sotong terlajak senang...mudah...cepat...dan sewaktu dengannya...
Alhamdulillah...menu sejam sempat mana yang sempat...
 Alhamdulillah...rezeki kami petang ni

 Sambal sotong...

Masukkan pes sambal ke dalam kuali

 Bukak api slow...cairkan pes sambal

 Masukkan sos cili + sos tamato + sos tiram
+ kicap sikit - gula dan garam tak letak sbb pes sambal ni dah letak gula dan garam...
 Kacau sebati

 Masukkan sotong ke dalam kuali

 Gaul sebati...masak sekejap sahaja...jangan
lama2..nanti liat...masak 5 minit cukup

Hokey...sambal sotong dah siap..




Resepi Nasi Arab

2 hari lagi dah nak raya korban - mesti terpikir dan cari idea nak masak apa..nah..resepi terlajak senang...cepat dimasak ...sedap dimakan...

Menu petang semalam...Nasi Arab / Mandhy..
Berpeluh..panas...makan kambing...😋😋
Sedap weh...makan nasi arab kat rumah...buat sendiri lak tu...umpphh...
Tak berapa nak rajin jadi pakai pes mandhy chef ustazah jer...yang ni pun rasa lagi sedap dari kat kedai...cukup aroma dah...
kalau uolss rajin buat jer rempah nasi arab sendiri...sila google..😬

Tak payah makan kat kedai dah..buat sendiri..puas hati ...kebersihan terjamin..insyaallah
sedap sangat - secukup rasa ...aroma...

     

bahan2 untuk masak nasi - pes cef ustazah ni untuk 10-15 orang - saya buat separuh sahaja . jadi bahan2 lain pun kena separuh - bahan2 dan cara masak ada kat belakang plastik pes..

                          
                                       rendam beras - 500 gram / setengah kilo

 
                                                       cuci daging - 600grm

                                                     masukkan air 350 liter
                                                    masukkan pes nasi arab
                     
                                                  masukkan garam satu sudu teh

                                                 Masukkan daging

                                  Masukkan yogurt - setengah cawan sahaja sebab buat separuh

                                                Renehkan sekejap

masukkan beras - kacau..masak macam biasa..kalau pakai noxxa hp 7 minit - kalau periuk         nasi biasa...masakla mcam biasa

nasi dah kering...masukkan satu sudu setengah minyak zaitun - takder minyak zaitun - letak jer minyak masak ...titiskan pewarna kuning * buah kismis - tutup periuk

                                    nasi dah masak...masukkan daun ketumbar + bawang goreng

                                       gaul nasi sebati - perlahan2..jangan kuat2..nanti nasi patah


 Resepi Salatoh
Bahan- Bahan :
timun @ timun jepun
Tomato
Carrot
Daun ketumbar / daun pudina
Perahan Lemon (secukup rasa)
Cara-caranya :
Dadukan timun + tomato + carrot seperti gambar diatas.
Hiris daun ketumbar / pudina
Campur kesemua bahan diatas.
Tambah garam secukup rasa

Salsa / sambal Arab
3 biji lada besar
4 biji lada kecil
2 biji tomato
2 ulas bawang putih
Daun ketumbar
Garam, gula dan perahan lemon.
Cara-caranya :
Kisar semua bahan di atas dengan sedikit air
Campurkan dengan perahan limau


#Nasiarabsenangterlajaksenang
#Pesnasimandhychefustazah
#Airtangansendiriituberkat

Kembali Semula ...


Alhamdulillah ....
Ya Allah...lama sungguh tak berblog...bukan lama sungguh dah..memang lama sangat2 dah..banyak sangat dah tertinggal memori yang perlu disimpan di sini...banyak sangat halangan bila nak berblog ni...bila dah semangat menaip...nak sign in tak boleh...bila dah boleh sign in...tak tahu nak nak start dari mana lak...hahaha...
Takper...kita mulakan dengan bismillah...kita catat ajer mana yang kita boleh catat untuk kenangan yang dah lepas...yang akan datang...insyaallah kita boleh catat nanti...insyaallah...

20/8/2018 ...with love..8 tahun dan blog ibu ni...