Operasi menyelamat pokok bungaku....

Operasi untuk meneruskan kelansungan hidup pokok Rose Jepun ku bermula...pokok JR yang diserang bena semuanya dibuang...

Akibat serangan bena putih...rj aku yang bertingket 2 dah layu di tasik madu...Aku buang semua yang kat luar tu takut nanti jangkit kat pokok kat dalam lak...nanti nak tanam,amik pokok yang kat dalam jer...sihat2 lagi...subur gitew...



1-Mula2...

*potong itu pokok...buang dalam plastik terus pokok yang dipotong tu..jangan bawak masuk rumah...virus...hehehe

*tp sayang lak nak buang skali dgn tanah...

*buang sikit tanah yang kat atas tu...amik separuh yang elok...buang semua akar2...

2- Kumpul tanah dalam besen ***ni bab nak senang keje...gaul dalam besen besar..baru tak bersepah***

Campur tanah dalam pasu tu dgn tanah baru...sayang lak nak buang semua...amik separuh tanah tu....separuh tanah kat atas tu buang...


3- Lepas tu cuci pasu2 tu semua...
***Dalam pasu dah berlumut ijoooo....

Lepas tu jemur tengah panas
 ***Tak bersih mana pun aku cuci...malas..hehehhe..panas terik wooo...Sebenarnya aku tak sabar nak siapkan pasu ni..tak sabar nak cucuk2 pokok bunga kat dalam ni...
Tunggulah biar dia kering dulu...biar mati kuman2 tu..hikhikhik (mati ke kuman tu)

Ok...sekarang sebab tak  sabar....meh kita siapkan cepat2 pasu ni..
**Kebetulan sabut yang amik kat rumah mak ada lagi...letakkan kat bawah untuk elakkan tanah keluar ikut lubang pasu...

****Taraaaaa.......lebih kurang cenggini la..

***Dah siap isi sabut tu...meh kita gi potong pokok ros jepun lak..potong batang dia...

Bismillahhirrahmanirrahim....

JR Oren...

JR Putih

JR Pink

JR Peach

JR Merah....

Dah...Jom masuk..panas lit....lit...berpinau mataku....

Ok...lps berpinau mataku di tengah panas tadi...jom isi tanah dalam pasu lak...

Anak dara menawarkan diri nak menolong....Alhamdulillah...ada gak minat nak menanam...

Cenggini la rupanya dah selesai isi tanah dalam pasu...

Ok...dah selesai isi tanah dalam pasu...kita cucuk lak batang pokok bunga kat dalam tanah ni..

***Tarra...dah siap...nanti kita sambung lagi...