Selamat Tinggal Jalan Duta....Kenangan Di Sini Tetap Terpahat Di Hati


Saat2 terakhir Di Kuaters Kerajaan Jalan Duta....Hampir 6 tahun aku di sini.....Banyak kenangan pahit manis terpahat di sini....Saat2 kaki meninggalkan kuaters pada tengahari 7 Mei 2011...perasaan gembira berpindah ke rumah baru bercampur aduk dengan perasaan sedih meninggalkan kuaters.....Huwaaaa.....Ku sebak....
Di jalan utama inilah hampir 6 tahun aku melaluinya untuk ke opis....Dan kini aku tidak akan melaluinya lagi....



Pemandangan dari balkoni rumah....Kelihatan Mahkamah Persekutuan....Masjid Wilayah.....Matred (betul ke ejaan ni)
selalu lepak2 kat sini waktu malam....menikmati lampu neon Kl.....


Landasan keretapi berhampiran Stesen Segambut....Dari sini jugak boleh nampak puncak Genting Higland.....






Di luar rumah sebelum menutup pintu dan meyerahkan kunci.....

Selamat tinggal H-13-8.....


Selamat tinggal semua......Akan ku simpan memori di sini.....

Pindah Rumah ( Part 6 ) ...... Tamatnya Kenangan Di Rumah Lama....


Akhirnya selesai jua aktiviti mengclearkan rumah lama....Alhamdulillah.......


Kosong....tiada apa-apa....

Pindah Rumah ( Part 5 )


Awalnya booking lori yang 3 tan jer....Hari pindah owner lori tu bawak lori yang 5 tan...katanya takper la...kalau barang tu tak penuh....dia caj 3 tan jer la.....aku pun ok jewwww....
Memula dia masuk rumah dan tengok barang2 aku....dia senyum jewww....katanya barang aku banyak wooo...Tak tahu lagik cukup ke tak yang 5 tan tu...dengan barang2 yang banyak macam ni....huhuhu....






Dan pengakhirannya....lori 5 tan penuh dan terpaksa tambah lagi lori 1 tan.....uhhhhhh...huwaaa....Rabak duit hari tu....tapi demi segala impian....tutup mata jew la....hukhukhuk....


Pindah Rumah ( Part 5 )

Aktiviti terakhir di rumah lama......Bab mengemas pokok2 bungaku di balkoni ni yang pening sikit ni....Macamna la nak kemas semua pokok2 ni....Banyak benda yang bermain di fikiranku....Pasti ada yang pecah pasu2 ni...pasti patah pokok2 bungaku nanti...huwaaaa.....Macammana la nak letak dalam lori nanti....huhuhu...

Nampak tu...pokok mangga pun adoooo...tapi rasanya tak jadi kot nak tanam pokok mangga ni kat rumah baru sebab takut pokok ni jenis yang besar dan tinggi...nak cari pokok mangga yang jenis rendang jer...tapi berbuah....


Huwaaaa.....sepah.....

Pindah Rumah ( Part 4 )

Penat woo  clearkan dapur....huhuhu...Dapur gas baru dah ada....tapi sayang lak nak tinggalkan dapur gas yang banyak berjasa kepadaku sekeluarga....maka angkut sekali ler....



Pindah Rumah (Part 3)

Hubby terpaksa mengecat balik dinding rumah yang kami ubah tu kepada warna asal....huhuhuhu






Hanya gambar yang boleh menceritakan segalanya.....Penat lelah tak boleh digambarkan dengan kata2....

Pindah Rumah (Part 2)

Hari Jumaat 6/5/2011......Hari terakhir Balqis di Pasti Al Huda Jalan Duta....Kesian lak bila terkenangkan dia akan berpisah dengan kawan2nya yang lain....Bergenang jer air matanya bila cakap dengannya hari tu dia last kat sekolahnya.....Tapi bila cakap nanti kat sekolah baru Balqis akan dapat lagi ramai kawan....baru dia hepi sikit....
Dan untuk menceriakan hatinya yang sedih tu....kami belikan dia kek dan sedikit cenderahati untuk kengkawan seramai 80 orang.....Senyum meleret jewwww.....Biasa ler bebudak.....





Riang ria bersama cenderahati untuk 80 orang kengkawannya.....



Pindah Rumah (Part 1)

Mood untuk entry pindah rumah sudah kembali.....Hehehehe....

Bila dapat tau hubby hanya dibenarkan tangguh seminggu sahaja....bermulalah episod "memacking" barang2 di rumahku.....
Bermula dengan pemberian 20 kotak besar kosong oleh sorang abang kat opisku...terus ku masukkan apa2 yang patut ke dalam kotak.....
Dan episod ku bermula lagi bila kotak2 tu tak cukup.....Kutip lak dalam 18 kotak A4 kosong di opis....dan adesss juga tidak cukup untukku mengisi barang.....huwaaa...............
Beli lak plastik hitam yang besar kat pasaraya....20 helai....Alhamdulillah.....cukup.....

Di setiap genap rumah ada kotak2 dan barang2 yang dipacking....



Bos Belanja....


Alhamdulillah.....dapat makan free ajewwww.....


Zoooooom sikit....Kasi besar punyer.....

Tapi kureng la...Kureng sesuai dengan tekakkkk....

Breakfast ......Jom


Entry makan jer kan.....kena makan dulu la baru ada tenaga untuk mulakan hari kan...hehehe....dasar kuat makan.....Ngehhhhh...


Jom zoommmmm dekat sikit.....

Nasi Kukus Ayam Dara


Hahahha.....Gelak jap aku bila ada orang tanya ko tau ke ayam tu ayam dara?Kuang....kuang......Tak terjawab aku....Nak marah pun ada....Nak gelak pun ado....Ntah aper2 lah....Yang penting aku dapat makan nasi kukus ayam dareeee......Ummmphhhhh....

Best ......................sedap.....................hingga menjilat jari.....Hanya dengan harga Rm5.50....

Jom Bekpes.....




Lamanya tak tulis entry....semenjak dua menjak sebelum dan selepas berpindah ni.....penat telah menghilangkan mood daku untuk berblog.....cuma entry copy paste jer yang mampu aku letak kat entry untuk mengelakkan blogku bersawang.....huhuhu....


Tapi hari ni rasanya diri ini dah mempunyai mood untuk berblog kembali....walau rumah baru baru separuh "dikerjakan"....dan rasanya penat berpindah ke rumah baru dah makin hilang......Alhamdulillah.....
Dan aku begitu menghargai kengkawan yang sentiasa sudi menyinggah di blog ku yang tak seberapa ini...walau blog dah hampir bersawang.....walau aku tak sempat nak menerjah blog kengkawan....alhamdulillah....
pengunjung tetap meriah dan ramai lagi yang masih sudi menapak di sini...terima kasih bebanyak.....^_^


Pagi yang semangat untukku berblog.....jom kita bekpesssssss dengan nasi goreng kerabu.....sedap woo....pernah makan nasi goreng kerabu tak?Aku semenjak dua menjak ni pun baru merasa nasi goreng kerabu ni....
Seorang saksi di tempat kejadian yang mengesahkan bahawasanya nasi goreng kerabu ni memang sedap.....Mabelessss.....

Terima kasih kepada model comel yang diimport khas dari Jepown.....hehehe...Orang Jepun pun suka makan nasi goreng kerabu ni....Comel tak budak Jepown ni...Hahaha....kalau berkenan....dan apa2 pertanyaan....sila berhubung terus dengan kedua Ibu bapa nya.....

Dan untuk tau resepi Nasi Goreng Kerabu ni...sila ler search kat internet....Sebab aku pun tak tau nak jawab....Ngehngeh....Tapi yang aku tau....ia memang sedap!!!!
Psssst......Kenyang.....Alhamdulillah dengan rezeki yang diberikan....


Nota Tangan : Entry ni ditulis pepagi lagi tapi disebabkan masalah teknikal...baru saat ini ia boleh dipublishkan....Huwaaa....

Kesan Minum AIS


Serangan Jantung dan Amalan Minum Air Panas .... 

Artikel ini berguna untuk semua.

Bukan sahaja amalan meminum air panas selepas makan, tetapi berhubung SERANGAN JANTUNG!!!!. 
Kita tidak akan kehilangan apa-apa... malah 
akan mendapat faedah dari amalan ini. 

Kepada sesiapa yang suka minum AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca.   Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan. 
Walaubagaimanapun, AIS akan membekukan makanan berminyak 
yang baru kita makan.  Ia akan memperlahankan penghadaman kita.   
Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan   menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan   menuju  ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT. 
Jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.    

:Nota penting tentang SERANGAN JANTUNG!!! 

Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri.   
Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda.   
Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada 
serangan pertama  serangan jantung.   
Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa.  Malah 60% penghidap SAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur.   
Marilah kita berwaspada dan berhati-hati..   
Lebih banyak kita tahu, lebih cerah peluang kita untuk terus hidup... 
PAKAR SAKIT JANTUNG berkata, jika semua orang yang mendapat e-mail ini menghantar kepada 10 orang yang lain, beliau yakin akan dapat menyelamatkan satu nyawa. 
Baca ini..... ia juga mungkin dapat menyelamatkan nyawa anda!!!!. 

**Jadilah teman yang setia dan teruskan menghantar artikel ini kepada teman-teman yang anda sayangi.....!!!!

Perkongsian dari FB.....

Pssttt : Hubby tersayang memang suka minum air panas satu gelas besar lepas makan....Alhamdulillah....aku?.....air masak biasa jew....tapi ada gak minum ais,tapi jarang.....jarang....kadang.....kadang.....

Sayang Seribu Kali Sayang....



Disebabkan tuan rumah sekarang tengah busy dan sedang menenangkan diri.....Ada satu cerita untuk dikongsi .....Dikongsi dari fb.....

Seorang isteri mengadu pada suaminya…..”bang badan saya sakit-sakit”….lalu suami berkata….”itu la buat kerja banyak sangat, sakit urat kot”.

Seorang isteri mengadu…”bang saya rasa pening rasa nak pitam”…lalu suami berkata….”dah lah tu…makan panadol…..penat sangat tuh”.

Seorang isteri mengadu…..”bang duit belanja dapur dah habis”….lalu suami berkata…”aik…kan baru bagi lagi …takkan dah habis…pening la macam ni”.

Seorang isteri mengadu…”bang saya rasa penat nak bersama”….lalu suami berkata…”ala asyik penat jer….stress betul”.

Seorang isteri mengadu …..”bang badan saya kebelakangan ni rasa sejuk-sejuk jer, kenapa?”...lalu suami berkata…..”nak demam kot”.

Seorang isteri mengajak…..”bang boleh bawak saya bergi buat check –up tak”…lalu suami berkata….”lain kali la…abang busy…lain kali kita pergi”.

Seorang isteri memohon…..”bang….boleh bagi saya cuti satu hari….saya nak berehat…abang bawak anak keluar…saya betul-betul dah penat”….suami berkata…..”alaaaa…abangpun penat juga”.

Walhal seorang suami waktu cutinya boleh tidur selama mana diingini…..

Namun suatu hari….

Si isteri merayu sambil menangis….”Bang sempena hari ibu ni saya nak minta satu permintaan, boleh tolong saya tak? Tolong bawa anak-anak keluar sekejap tak saya nak tidur”.

Lalu melihat kan airmata dan rayuan isteri tadi suami bersetuju….”baiklah abang bawak pergi rumah mak…nanti petang abang balik”.

Namun, sekembalinya suami ke rumah……si isteri dilihat tidur dengan nyenyak dan apabila dikejutkan si isteri rupanya telah tidur untuk selamanya…..

Akhirnya suami tadi sedar tapi segalanya dah terlambat baginya….

SAYANG….abang mintak maaf….

Bila SAYANG mengadu sakit2 badan…. Abang sangkakan SAYANG sakit urat…..tapi penyakit itu telah menular dan menyakiti SAYANG di segenap nadi SAYANG….

Bila SAYANG mengadu pening dan rasa nak pitam…abang sangkakan…..penyakit biasa dan suruh SAYANG telan panadol jer….

Bila  SAYANG mengadu duit belanja dapur dah habis…abang bising cakap abang pening kepala pikul beban sorang-sorang…walhal SAYANG juga pening memikirkan macamana nak berjimat sampai SAYANG nak beli keperluan SAYANGpun tak cukup….sampai SAYANG nak beli barang-barang peribadi SAYANG pun susah….sampai SAYANG nak menggantikan pakaian dalaman SAYANG sebulan satu pun tak der….

Bila SAYANG mengadu penat nak bersama…..abang selalu marah2 dan berhasrat nak cari lain…walhal sel-sel badan SAYANG dah x mampu nak tanggung beban tugas seharian SAYANG di rumah….

Bila SAYANG  ajak abang pergi buat check up…..abang kata abang sibuk walhal kerja opis abang tak pernah habis…..dan masa yang ada kekadang abang tolong kawan-kawan…..

Bila SAYANG mengadu rasa sejuk2 badan dan abang kata nak demam rupanya itu tanda-tanda SAYANG dah nak pergi…..

Bila SAYANG mengadu nak cuti sehari….sebagai majikan SAYANG …abang tak pernah bagi cuti walau setengah hari…..kesian SAYANG ….

SAYANG…maafkan abang….abang tak pernah nampak semua kesakitan yang SAYANG alami tuh….kuatnya SAYANG hadapi setiap kesakitan itu plus dengan kerenah abang dan anak-anak. Abang tak pernah hirau nak baawak SAYANG ke klinik buat full body check up kerana abang ingat semua tu sakit biasa. Nampak sayang sentiasa sihat dan tersenyum waktu abang balik…Cuma sayang mengadu macam tuh jer…..

Maafkan abang kerana tak pernah ambil serius kesihatan SAYANG …..Namun….semuanya dah terlambat…. SAYANG dah pergi untuk selamanya….segalanya takkan berpatah balik….Sekarang selama seminggu pemergian SAYANG …..abang ambil cuti menguruskan anak-anak dan abang rasa keletihan dan kelelahan SAYANG …..bagi abang kerja di opis masih juga ada waktu abang berehat….agaknya sebab tulah SAYANG penat sangat….

Maafkan abang kerana semuanya sudah terlambat…….

Pssttt......Uhuk....uhuk....sedey lak....

Terima Kasih Cikgu....


Guru oh guru..
jika hari ini seorang perdana menteri berkuasa
jika hari ini seorang raja menaiki takhta
jika hari ini seorang presiden sebuah negara
jika hari ini seorang ulamak mulia
jika hari ini seorang peguam menang bicara
jika hari ini siapa saja menjadi dewasa
sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
dengan lembut,sabarnya mengajar tulis baca..

terima kasih cikgu kerana sudi ajar saya
hingga kenal merah biru tahu nilai budi bahasa
mintak halal segala ilmu cikgu bagi selama masa
berkat doa dengan restu saya boleh berjaya

berkat tekun cikgu ajar pelajaran cikgu bagi
tangan guru panjang sejengkal sampai cara memerintah negeri
tapi kerana terlebih pandai rosak iman punah budi
jasa cikgu demo tak nilai serupa kayu hangus api

berguru pada datang nampak rusa belang di kaki
berguru kepalang ajal bagai bunga kembang tak jadi
umpama kain sehelai putih hitam kotor cuci
jasa cikgu bubuh kalar untuk bina generasi

boleh kita begini maju cikgu bagi la formula
berkat keramat pesanan cikgu hingga saya boleh berjaya
berkat nikmat manis madu negara kaya raya
jasa baik pihak cikgu tadak siapa boleh lupa

untung laba daun sehelai tidak cikgu kira fikir
baja umbi buah segar orang lain kutip hasil
kerana cikgu jiwa sabar rela jadi macam lilin
rela diri hangus terbakar bagi cahaya kat orang lain

bersabarlah wahai cikgu saya kasih saya sayang
susah payah cikgu lalu orang lain tak paham
penat lelah sedih pilu rukah bukit meredah hutan
kerana menyampai ilmu laut luas sanggup seberang

wahai ahli masyarakat hargailah jasa cikgu
walau hanya sedenyut urat walau jasa sebesar debu
didik asuh tegur royat hingga kita boleh maju
tido jenero makan sedap rumah tangga beranak cucu 

oh yakinlah wahai cikgu jasa mu yang tulus suci
moga teduh jadi tugu tumbuh berangkai buah berisi
jasa baik sudah tentu cukup masa genap hari
niat baik tuhan tahu jadi bekal sebelum mati

teruskan lah bakti teruslah berjuang
membina pertiwi jayakan wawasan
susah lelah atas diri tak harap balasan
negara dok nanti sinar bulan terang

terima kasih cikgu kerana sudi ajar saya
hingga kenal merah biru tahu nilai budi bahasa
mintak halal segala ilmu cikgu bagi selama masa
berkat doa dengan restu saya boleh berjaya

****Cikgu Sulizi – Jasa Cikgu 

Rumah AKu Ke Ni?Arghhhhhh....


Sebelum ni aku pernah buat satu entry pasal ruang tamu impian aku...kat sini....Gaya Hiasan....Entry tu aku buat khusus untuk simpanan aku sebab aku suka sesangat dengan gaya hiasan tu....Tapi aku tahu sesetengah orang tak berapa suka gaya hiasan macam tu kan...tak kisah la...lain2 citarasa....Cantik kan ruang tamu dia....Klasik....Tapi kalau ada Rm semua bisa diatur....
Okesss....
Kembali cerita asal....Semalam aku duk godek2 gaya hiasan kat internet....tetiba terpandang gambar2 hiasan rumah kat beritasemasa.com....
Mata aku terus terpaku kat satu gambar yang sememangnya dah tersimpan lama dalam simpanan aku....gambar ruang tamu tu aku sanggup copy dan scan dari majalah keluarga tapi lupa keluaran tahun bila (tapi rasanya dah 2-3 tahun dah) dan simpan kat dalam pc aku...Tapi kat majalah tu tak dimaklumkan tuan empunya rumah tu...Tapi dalam hati aku alangkah beruntungnya tuan punya badan....Antara gambar ruang tamu yang dah lama aku copy tu....
Yang aku copy tu hitam putih jerk....tapi yang ni baru betul2 memuaskan hati aku....sama kan?Lain2 gambar hitam putih tu pi kat Sini
Dan bila terbaca paparan di berita semasa.com....baru tu tahu siapa empunya rumah yang cantik ini....Rupa2 nya rumah banglo Datuk Sosilawati Lawiya.....Cantik!!!!Itu jer yang boleh diluahkan dengan kata2....Jom kita cuci2 mata dengan hiasan banglo yang indah ini.....semua gambar berwarna diambil di berita semasa.com...
Mungkin aku takkan mampu merubah rumahku menjadi begini tetapi sekurang2nya dapat menjadi inspirasi dan memberi idea kepadaku....
Syukurlah dengan apa yang telah diberikan....Alhamdulillah.....