Yeyyyy....dah tau nama dia siapa.....


Ngeeeeee....ari ni dah tau dah nama pokok ni aper.....Euphorbia Pulcherrima

Ingatkan pokok berdaun merah ni satu jenis macam aku beli tu jer....rupa2 nya....mak aii banyak ghuponyo.....dah la tu cantik gilos weiii.....cantik sangat....korang tengok pun mesti akan cakap cantik jugak kan...walau dalam hati sekalipun.....

Terima kasih Google.....

Mengenai Pokok ni....(setelah ditranslatekan)

Ara pulcherrima, poinsettia, dikenali di seluruh dunia sebagai bunga Krismas. Semakin berkembang secara semula jadi di Mexico, kilang itu dinamakan selepas Joel Poinsett, yang memperkenalkan mereka ke Amerika Syarikat pada awal tahun 1800-an.

Blooming Masa: November Disember.
 Bunga Poinsettia cawan emas kecil, yang dikenali sebagai cyathia, di bahagian atas dan pusat loji. Bracts merah, merah jambu, atau putih sekitar hal berkembang menyediakan pewarna.

Budaya: Ara pulcherrima perlu, tanah yang kaya dan saliran yang baik (2 bahagian gambut kepada 1 bahagian pot tanah untuk 1 bahagian pasir atau perlite).
 Dalam tempoh berbunga, loji perlu mempunyai perlindungan dari selatan langsung atau barat matahari. Ia juga perlu dilindungi dari draf yang panas atau sejuk.Di rumah, poinsettias lebih suka suhu malam 60 hingga 65 darjah F dan suhu hari sebanyak 65 darjah F. tanah harus dibiarkan seragam lembab, mungkin memerlukan air 2 hingga 3 kali seminggu. Membajai setiap 2 minggu dengan larutan baja houseplant pada 1 sudu teh segelen. Selepas mekar mengurangkan jumlah air dan membenarkan kilang untuk pergi tidak aktif. Poinsettia Pindah ke kedudukan yang lebih sejuk tetapi tidak di bawah 50 darjah F. Pada musim bunga lewat, repot poinsettia dan prune pada masa ini untuk menghasilkan sebuah kilang yang lebih baik bentuknya. Biasanya selepas poinsettias berbunga menjadi berkaki panjang. Pastikan tumbuhan jangka pendek dan padat dengan mencubit tips pucuk baru sehingga pertengahan Ogos. Air loji dengan larutan baja (1 sudu teh segelen) setiap 2 minggu. Poinsettias adalah kuat photoperiodic. Mereka memerlukan 12 jam kegelapan setiap malam Marak. Bermula 1 Oktober, letakkan kotak cahaya yang ketat ke atas loji di 05:00 dan menyimpan di tempat hingga 08:00. Teruskan dengan air dan membajai dalam tempoh ini.Teruskan untuk menutup kilang itu setiap malam sehingga warna mula menunjukkan di daun atas. Jika keperluan ini telah dipenuhi, warna harus membangunkan daun yang menang pada minggu ketiga bulan November perbungaan membangunkan.

Perambatan: Ara pulcherrima yang dilaungkan semasa musim panas dengan membenarkan pucuk menjadi 3 hingga 5 inci panjang.
 
Pada peringkat ini, memecat mereka dan periuk mereka di pasir disterilkan.

(Fhm kew?sikit2 ok la tu)
Lagi ...lagi...dan lagi.....

Cantik kan.....

hahhhh.....warna putih pun ado.....cantik....
















11 ulasan:

mOoN berkata...

tengok dari atas ada macam bunga kertas la... tapi yg kaler merah tu look so pretty... :)

missSenget berkata...

ha'a..warna merah tu nmpk sungguh menyelerakan..

aumm~~


tanam banyak2.. mesti sgt cntik..

kakngah berkata...

yg berwarna tu lama2 jadi hijau la kan??
pucuk baru keluar yg berwarna kan???

Sue-Rya AQ berkata...

alaaa..cantik nye!! saya nk beli jugak lah..dlm uma pn bole hidupkan..pokok ni perlukn cahaya x?susah x nk jaga?

Salina@IbuAqil berkata...

cantiknya!!!! ;)

Iman berkata...

mOoN:

Cantik kan....tu yang terpandang terus berkenan....lain dari yang lain....

Iman berkata...

missSenget :

Tu yang berkenan tu....cantik kan kalau tanam banyak2...tapi takut yang satu ni pun tak tau jangka hayatnya....huhuhu....

mintak2 hidup dengan jayanya.....Insyaallah....

Iman berkata...

kakngah:

Aaaaa....kalau dah tua dia jadi duk kat bawah dan jadi hijau...

jadi ada dua warna la kat pokok tu....

Iman berkata...

Sue-Rya AQ :

memang cantik...setakat ni takder masalah....ok jer...kat dalam rumah pun ok...tu yang letak dalam bilik tu...tapi hari minggu bawka gak keluar hirup udara dan cahaya matahari...hehehhe...

Iman berkata...

Salina@IbuAqil:

Cantik kan...harap2 pokok kat rumah tu pun jadi macam ni...huhuhu...

Tanpa Nama berkata...

You really make it appear really easy along with your presentation however I in finding
this matter to be really one thing which I
feel I might by no means understand. It seems too complex and extremely
wide for me. I am having a look forward on your next put
up, I'll attempt to get the grasp of it!

my webpage phen375 cheap