Pokok Beracun



Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumboh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam. Berhati-hati ok.




Nota Tinggalan...... nasib baik den tak lotak rumoh den...tapi ura2 minat nak letak kat rumah tu dah ada.....fuhhh...cancel ler....tak jadik....

5 ulasan:

kuchintaantik berkata...

thanx for the info. Lagi satu bunga yg banyak Bandaran tanam kat tepi jalan, yg berbunga banyak, warna kuning tu Ntah nama apa, racunnya serupa, boleh membunuh.

Iman berkata...

kuchintaantik:

Sama2...Oh yer ke?Ke bunga loceng yang warna kuning tu?nampaknya banyak gak kan pokok yang beracun tapi kita tidak mengetahuinya....

Sidratul Muntaha berkata...

yup..
byk opis guna pokok ni sebagai perhiasan

PUANSTOBERI berkata...

Ha..ni jenis pokok2 cam keladi gak kan. Bergetah camtu.
Elok dielakkan lah kalo camtu.

Tanpa Nama berkata...

Apa nama pokok ini dan boleh tak berikan penjelasan saintifik lanjut.