Rezeki Untuk Dikongsi La....



Memang aku terkena tol la pagi tadi....Adessss.....malu gak sikit....huwaaaaa....
Macam biasa la Balqis.....walau dah minum pagi kat rumah....ada jer bekal donut makcik yang jual kat bawah tu nak bawak ke sekolah......3 biji 1 hengget.....ce cocoit jer...(nak besar buat sendiri)...
Selalunya beli seringgit jer.....tapi adakalanya beli gak lebih suh dia bagi-bagikan dengan kengkawan.....Dari dulu pun aku dah pesan....kalau makan kena kongsi-kongsi.....baru Tuhan sayang kat kita....Jangan kedekut....Kalau yang 3 bijik tu pun aku pesan....makan 2 bijik dan sebijik lagi tu bagi la kat kawan....


Nak jadikan cerita pagi tadi....
Lepas beli donut 3 bijik 1 hengget....Otw ke sekolah....


Balqis : Nanti Balqis nak bagi kat Nadzirah dan Emylia.....
Ibu : Kalau Balqis bagi kat kawan2 semua....Balqis tak makan ke....
Balqis : Balqis makan la satu.....Nadzirah satu...Emylia satu....
Ibu : La....kalau Balqis bagi 2 bijik kat kawan2 Balqis...tinggal satu jer la kat Balqis....Nanti Balqis lapar lak...
Balqis : Tak baik la Ibu.....Rezeki kan untuk dikongsi....barang siapa yang tak kongsi rezeki dengan kengkawan....dia adalah kawan yang kedekut....Apalah Ibu ni....
Ibu : Aaaaa...la...Ibu lupa la....Kalau tak kongsi jadi kawan yang kedekut....Tuhan marah....(Dalam hati....Huwaaa...terkena aku kat si kecil itu...)
Ayah : Aaaa......Rezeki untuk dikongsi....apalah ibu ni...lupa lak....
Ibu : Ermmmmm....betol2....(Tapi hatiku tersentuh dengan apa yang keluar dari jiwa si kecil itu.....Bukan sedih tapi teramat bangga dengan apa yang sudah dipelajari oleh si anak kecil ini...)


Note : Ibu harap Balqis akan menjadi anak yang solehah di dunia dan di akhirat...semoga berjaya di dunia dan di akhirat nak...Doa ibu dan ayah akan sentiasa mengiringi hidupmu anak...


****Suka dengar lagu Halim Yazid.....Ingat sokmo hok mok pesan ****



8 ulasan:

Ilhamny.com berkata...

bagus balqis diajar dr kecil mcmtu...anak linda plak terbalik, tetiap ari sblm dia pergi skolah mesti pesan, 'jgn mkn bekal kwn'100x, mkn bekal sendiri jek... sampai naik boring dah dia..sbbnya dia tadika cina...sgt2 risau kalau dia termkn bekal kwnnya..tp rasanya stkt nih tiada lg kot... (tp lelama takut lak dia jd kedekut)...

mr.curly berkata...

bagusnye si cumel..sejuk ati mak abah..harus dikekalkn peringatan camtu slalu..

beautyinsilence berkata...

balqis mmg anak baik...semoga jadi anak soleha...amin.

kak long berkata...

gud girl..!

Mummy berkata...

tulusnya hati seorang anak kecil...bagus2..semoga jadi anak solehah...amin

kakcik berkata...

Memang comellah Balqis ni... bijak pula tu. Alhamdulillah. :)

Ila berkata...

sejuk perut ibu megandung kan...hehehe

CT NoArIzAh ArIs berkata...

Inilah yg dikatakan melentur buluh dr rebungnya....