Jangan Makan Sembarangan!!!!!



Orang ramai khususnya yang tinggal di kawasan ladang diminta tidak memakan cendawan yang tumbuh liar di kawasan mereka dengan sewenang-wenangnya terutamanya pada musim hujan ketika ini kerana dibimbangi terkena keracunan.


Orang ramai perlu mengenali cendawan liar yang boleh dimakan sebelum mengutip dan memakannya kerana perbezaan sesetengah cendawan yang boleh dimakan dengan yang beracun cukup kecil...Berita lanjut kat Sini


Yang ni boleh dikutip dan dimakan.....Cendawan sisir dan cendawan busut
Yang ni lak tak boleh kutip dan dimakan......No...no...no....
Aku pun suka makan gak cendawan ni....apa namanya yer....aaaa cendawan sisir....Sedap digulai dan digoreng....ummmmphhh...


Tapi dah banyak kes serius sampai melibatkan kematian pasai makan cendawan ni....Kepada semua yang suka mengutip cendawan yang tumbuh kat atas tanah tu....berhati2 lah....

7 ulasan:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

uishh...bahaya gak tu...


**cendawan goreng pon leh tahan sedap gak hehe...

CT NoArIzAh ArIs berkata...

Tu yg saya takut nak sembarangan je pungut cendawan takut terpungut yg beracun... lbh baik beli yg di tanam secara moden tu.

Ila berkata...

ila suka cendawan busut ni..sedap yer kalau rebus air...cendawan sisir ni buek gulai pun sedap...

lizz berkata...

saya suka gak makan cendawan busut tu...tambah bila balik kg mak selalu gak masak cendawan tu biasanya tumbuh selepas hujan memang sedap kalau masak sayur air kan...

mommylavender berkata...

salam petng~ kebetulan tadi mommy ade nmpak orang jual cendawan...tapi takut gak nak beli...takut beracun~mmg sedap kan cendawan...

PUANSTOBERI berkata...

cendawan sisir tu... uhukkss.. last week carik kat pasar tani, tk jumpa..nak suh mak wat masak lemak.. ngeee.. nak carik kat mana??

Ellen berkata...

cendawan sisir tu sedap..leh buat bubur..rasa cam bubur ayam..hehe