Jiran Dan Lesung Batu....

Gambar kenangan masa Balqis kocik....hahaha....gaya macam kena dera jadi bibik...Ni gambar budak yang guna lesung batu tak pakai lapik......
****************^^***************
Semalam bercerita pasal lesung batu...Alang2 dah bercerita pasal lesung batu ni,ada satu luahan hati dari aku yang bergelar wanita....huwaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
Semua orang kenal lesung batu kan.....Meh aku cerita sikit.....
Korang bayangkan yer....
Aku duk rumah tinggi (kuaters).....ala yang bertingkat2 tu....hehehehe....
Dalam kenyamanan dan ketenangan berehat di rumah setelah seharian di pejabat....kami selalu dikejutkan dengan hentakan lesung batu dari rumah jiran di atas kami.....bayangkan hentakan lesung batu tanpa alas dan diletakkan di atas lantai dan aku di bawahnya.....kong!!!!kong!!!!huwaaaaa.....
Aku pun selalu gak guna lesung batu ni....tapi aku akan sentiasa pikirkan perasaan jiran bawah rumah aku...aku akan pastikan lesung aku di lapik kain atau sewaktu dengannya supaya ia tidak menganggu ketenangan jiran....

Dah bertahun aku menahan sabar dengan karenah bunyi hentakan lesung batu ni....sekali sekala takper...tapi ni kalau tak sekali sehari aku dengar bunyi tu mesti 2 hari sekali...adoiiiii....kalau dia menumbuk lesung batu masa aku takder takper,ni masa petang2...malam2...pepagi buta....masa kite orang tengah beristirehat.masa hari minggu..bla.....bla....aku rasa memang setiap masakannya memang menggunakan lesung batu....tumbuk bawang....buat sambal belacan tetiap hari.....mesti sedap kan dia masak.....tapi makcik....tolong jaga perasaan jiran makcik yang duk kat bawah.....kelekang kelekuk jer bunyi,kalau slow jer takper..ni dah banyak macam da....huhuhu...

Nota : Kepada kengkawan yang duk kat rumah atas tu...tolong la prihatin dengan jiran kat bawah.....walau sesabar mana pun jiran yang kat bawah tu....pasti menyumpah jua sekali sekala.....Dan aku akan jua sentiasa mengingatkan diri sendiri pasal lesung batu ni...

14 ulasan:

PUANSTOBERI berkata...

comey nya imannn.... geram rasa... hik hik...

Ila berkata...

tulah,agaknya makci tu ingat dia dok kat kg lagi kot....heheheh

Mama Gee berkata...

shomel tu dak iman ni...geram sungguh......

kakcik berkata...

Masa kakcik bujang dulu, kakcik duduk menyewa di Flat PKNS, Kg. Baru. Bila jiran kat atas menumbuk menggunakan lesung batu, kakcik ambil batang mop dan kakcik hentak dari bawah. Tahu pun dia tak berbunyi lagi (mungkin dia guna alas). :)

Iman berkata...

PUANSTOBERI:

Ye ke...terima kasih....

Iman berkata...

Ila:

Tu la pasai...adoiii...tapi bila geram ada gak ketuk2 buat bising sikit...lepas tu dia slow sikit....lama2 dia buat balik...

Iman berkata...

Mama Gee:

Terima kasih mama gee...:)

Iman berkata...

kakcik:

Betol tu kak...kadang2 bila saya geram saya buat gak...saya ketuk2 dengan lesung bagi kuat...lepas tu dia terus berenti...lama2 dia buat balik...huwaa....

bujal X berkata...

gila kuat dia ketuk sampai jiran bawah dengar~~pakai lesung padi kot?

Lagenda berkata...

betul tu ummi. Stress tau klu berjiran dgn manusia yang tak ada kesedaran sivik nih!

Rasa mcm nak baling2 je lesung batu tu kat kapla dia!

Iman berkata...

bujal X:

Yupp....memang dengar dengan kuat dan dan mengugat kesabaran...huwaaaa

Iman berkata...

Lagenda:

mak...betol mak....memang takder kesedaran.....huwaa...sekali sekala rasa gak nak pi ketuk pintu rumah dia
dan cakap "Kak....boleh tak lapik lesung akak tu...."Sakit jantung saya dengar....

amiramukri berkata...

boleh retak lantai tu kalau tak lapik lesung batu . HAHA .

Rama2Ungu berkata...

adoii..tak kira la kak duk umah jenis ape pun, takkan la tak reti2 lagi nak alas lesung tu..takkan la nak bagi satu kampung dgr awak tengah masak kan..haissh, pelik ngan org yg ada perangai camni...mesti dah berlekuk simen/lantai umah dia kot...