Santan Tercemar!!!!!

Kepada kengkawan semua....berhati-hatilah jika hendak membeli santan segar yang dijual terutama santan yang telah siap diletakkan dalam plastik di pasar2 dan pasaraya......
 Kecoh pasal isu santan tercemar sekarang ni.....Ada pihak penjual yang mencampurkan santan dengan air dan yang lebih teruk lagi ada kes yang mencampurkan serbuk putih ke dalam santan segar...Entah serbuk apa yang dimasukkan pun kita tak tahu...menurut diorang,serbuk tu untuk membuatkan santan tahan lama....(bahan pengawet)...Allahua'llam....
**Kita tunggu keputusan dari Kementerian Kesihatan berkenaan serbuk pengawet tu**

 Adess....bahaya ni....

Aku tak pernah beli santan segar yang dijual dalam plastik kat pasar atau kat pasaraya tu...
kalau santan dalam kotak tu ada la...tapi jarang2...
Yang pasti aku beli santan kat kedai runcit yang diorang mesin kat depan aku sendiri....


Buat sendiri...masak sendiri...terjamin kebersihatan dan kualiti.....

12 ulasan:

||aLeaSaRa|| berkata...

setuju baik suruh org kedai tu parut kelapa yg fresh.tadi tgk buletin utama ngee...kdg2 kite beli gak yg dah siap pack santan sgr.

Iman berkata...

||aLeaSaRa||:

yupp...Betol tu...kalau kat kedai runcit atau pasar2,diorang mesin bila ada permintaan...
Kita boleh tengok sendiri macamna diorang buat....

Saya memang dari dulu tak beli yang dalam plastik tu...saya memang suka yang fresh...bila nak baru beli....lagipun kedai runcit dekat....hehehe

sue berkata...

Erk!..biar betul...Santan pun nak dibuat mcm tu jg..Sekarang ni mkn semua tak selamat dah..Nasib sue sgt2 la jrg guna santan..

ASSOYFINGER67 berkata...

Ada yang masuk neraka pasal santan nie..huhu

Iman berkata...

sue:

Yupp betul...tadi tengok kat berita terkejut gak diorang jumpa serbuk putih dalam plstik...bila disiasat diorang ngaku serbuk tu bahan pengawet yang dimasukkan dalam santan ....huhuhu...

Iman berkata...

ASSOYFINGER67:

Tak tahulah zaman sekarang ni...dah tak pikir pasal akhirat dah...pikir nak untung jer....

Fiqah Alias berkata...

waaahhh...takutnyer..zaman skrg nie mcm2 laaa..nk mkn pon dh takut skrg nie..ish3..

Iman berkata...

Fiqah Alias:

Betol tu...bila pikir balik...ngeri sesangat...semua di sekeliling kita membahayakan kesihatan kita....tu yang senang sangat nak dapat penyakit sekarang ni...

Solihin Zubir berkata...

nasib baek ayah sy tanam pokok kelapa byk2..
xyah beli dah santan.. hehe..

SYaMiLa berkata...

biasa beli kat kedai runcit je...kadang2 tu ada la jugak beli snatan kotak...tp kat pasaraya la..kalau kt kedai runcit bau tk ok sket...

iris berkata...

ade gak dpt info santan yg bungkus plastik tu dicampur dengan sagu nk bg nmpk pekat

rizwan's sweetheart berkata...

ishhh... bahayanya. kekadang, time fda malas, salu gak beli jerk santan dah siap depada pasar chow kit tu... takut pulak rasanya...

tq for d info