Inilah hasilnya....

Alhamdulillah...Berbudi pada tanah...akhirnya....


Sebelum ni pernah buat citer pasal memula berkebun di laman ceciput di belakang rumahku kat Sini..... tapi tak sempat nak buat entry lepas tu sebab busy cikit....last2 dah besar panjang dah pokok2 kacangku inew.....ngeeeee....alhamdulillah.....dapat gak merasa hasilnya walau tak banyak....fist sekali  hubby orang pertama yang dapat merasa keenakan kacang panjang hasil titik peluh sendiri.....original punya...tanpa racun perosak...tanpa bahan kimia yang membahayakan....katakan yesssssss!!!!!Lepas tu aku lak....dan kebetulan mak ayah dari kampung datang....masa makan tengahari kami semua dapat merasa la hasilnya walau sikit sorang...buat ulam cicah budu....percayah......best sesangat....

Petik bang...petik...

Panjang....berbaloi - baloi.....

Hah tu....ada lagi...kat luar pagar pun ada gak....berlumba2 dia mengeluarkan hasil pada tuannya...alhamdulillah....

Nota Tinggalan : Hubby tersayang dah naik semangat nak bercucuk tanam lagi bila tengook hasil yang kami dapat ni....ngeeeee....sukeeee......


Balqis potong rambut....

Gelagat Balqis yang tak duk diam masa potong rambut.....









Berbudi pada tanah...akhirnya....

Ni citer minggu lepas punyo.....perkembangan kebun di laman ceciputku.....
Yeyyyyy......dah menjalar dah.....dan tumbuh subur gitew.....
Merayap mencari dahan berteduh.....

Bunga2 cinta....

Dak keluar buah nyewww....

Pokok timun...tanam dalam pasu jer....harap membuahkan hasil....insyaallah...

Cuti.....cuti....


Busy....busy...ngeee....busy la sangat...busy cuti-cuti....

21/11.... Hari Lahirku




Pejam....celik.....pejam balik...celik balik......
Tanggal 21/11 ulangtahun kelahiranku....genaplah umurku 30 tahun....



Ya....21 November ulangtahun kelahiranku....
 Sudah 30 tahun aku bernaung di bawah langit - Mu ya Allah...
Apakah sisa umurku masih panjang?Atau hanya seketika lagi....Aku tidak pasti...
Ketika ramai teman mengucapkan selamat panjang umur.....hakikatnya umurku semakin pendek....
Bukankah tarikh mati setiap insan sudah ditetapkan...
Dan hari ini....esok dan lusa aku menapak lagi....
Semakin hampir pada tarikh kematian yang dijanjikan...


Ya Allah....
Panjangkan usiaku....
Agar lebih lama dapat ku mentaatimu....
Jadikanlah kehidupan ini sebagai ladang....
Moga di akhirat kelak ku mengutip hasilnya....
Ya Allah...tambahkanlah amalan ku di saat bertambah usiaku....
Jadikanlah cahaya Mu yang bersinar menyinari jalanku..
Rehatku adalah rantaian zikir...
Rantai yang ku kalungkan pada leherku...
Sebagai tanda cintaku pada Mu...
Ya Allah.....Engkau tidak mensia-siakan segala usahaku....
Mencari haruman Syurga ciptaan Mu...
Tempat rehat dan nikmat abadi.....

Amin.....


Semoga apa yang diimpikan menjadi kenyataan....Insyaallah...

Ikan Bakar Tanglin....fusssssss....Glurpppp...


Lamo benar dah tak makan ikan bakar kat sini semenjak hubby tersayang pindah opis dan kami dah pindah ke rumah baru....huhuhu....padahal opis aku takder la jauh sangat dengan tempat ni....ntah la...putus selera nak makan kat sini kot sebab hubby takder....

Tapi disebabkan keingginan kawan opis yang dah berpindah tempat kerja nak belanja aku and the geng makan ikan bakar kat sini...maka dengan pelahapnya tetiba selera makan aku yang hilang untuk makan di sini hilang terus....ngeeeeeee...takder ah...orang nak belanja...kita on jer la...Rezeki jangan ditolak....musuh jangan dicari....

Ikan bakar yang freshhhh...dan air asam yang paling best aku jumpa kat kl ni....percayalah....yang aku buat no 2...ngehhhhh...
Sotong bakar....bestttt....

Baca doa selamat dan doa makan sekali...semoga yang belanja dan yang dibelanja sentiasa dimurahkan rezeki...diberi kesihatan yang baik dan kebahagiaan yang berkekalan....Amin
Ini nasi aku....Banyak ke?Tak banyak...lebih sikit jer...tougeh goreng aku....sambal ikan bilis aku....air aku...dan ikan kembung bakar aku....saper terliur...sila ke Tanglin...Air asam dia memang boleh buat air liur meleleh......hehehehe....

Akhirnya.....Kurang 2 hengget Rm200.00...untuk 13 orang makan....mahal gak kan...terima kasih daun keladi pada kawan yang sudi belanja kami..Semoga sentiasa dimurahkan rezeki....

Kenangan Itewwwww....Mahal....


Walau ia hanyalah teddy bear kecik.....Tapi ia adalah kenangan yang paling mahal buatku....
Ku masih simpan ia sehingga kini...
Ia adalah tanda kami mula2 berkenalan dan ....dan....
Ia akan mengingatkan aku tentang segalanya.......
Dulu.....kini.....dan selamanya.....
I Love You.....Sayang....

Bunga....bunga.... dan bunga....

Jom berkebun di hari minggu....keluarkan peluh....angkat pasu.....susun pasu...tukar2 tempat....Taraaaa....tiktik...peluh pun keluar....

Pokok2 bunga yang memenuhi laman rumahku sementara waktu ini.....


pokok cili hiasan....pokok kecik tapi berbuah lebat....

Pokok yang beli kat pameran landskap Bangi ari tu....sudah selamat digantung.....

Pokok yang mak bagi ....

Pokok  ni pun pemberian mak jugak....dah membiak dah...kalau beli kat nursery mahal ni....

Berat woo angkat pasu2 besar bunga kertas ni.....dah la angkat sorang2....Hubby takder masa kerajinan melanda diriku.....Aku memang rajin sentiasa...Cuma masa jer yang terbatas....Angkat dari sebelah hujung kiri ke sebelah kanan....Semua teknik aku praktis....Angkat....tarik....tolak....goyang gerudi pun aku dah buat...
Penat toksah cakap la....sakit pinggang aku......tapi lepas tu hubby balik....terkejut....hairan macamna aku boleh alihkan sorang2 pasu besar tu....(besar yer pasu tu....)...akulah supermak!!!!!Ngeeeee.....
Tapi kena ngomel jugak sebab angkat benda berat sorang2......huhuhuhu....Tapi yang paling best dia ckp laman nampak lain....lagi menyerlah sinar dari sebelum ni....penatku berbaloi beb!!!!

Tapak semaian anak pokok bunga......

Nak mati da.....


Minggu lepas dengan tak malu mintak dengan makcik tukang kebun opisku anak pokok tu....tu yang gambar kat atas tu....aku tak tau nama dia.....
Tengok kat laman orang cantik jew....katanya cepat membiak kan....aku pun nak try gak...nak letak kat penjuru laman rumah....
Bersusah payah aku bawak balik naik tren (letak dalam plastik hitam)...ngeeee...tak per...kepayahan dan cabaran tu satu kepuasan....
Besoknya baru aku tanam.....dan sedihnya macam nak mati jer pokok tu...
Kalau aku potong dan buang semua daun2 tu,rasanya hidup tak pokok tu?

Bougainvillea ku kembang di laman...

Alhamdulillah...........Bunga kertas ku di laman berbunga lebat dan berkembang mekar.....yeyyyyyhaaaaa.....hari tu pening gak aku.....tanam2 tapi bunga cecuit jer...macam taknak berbunga jer......tengok laman orang berbunga sakan jewww....Jelesssss tau...
Habis tu aku ngomel2 la kat pokok2 tu...aku cakap kalau ko tak berbunga gak....aku taknak ambil tau dah lepas ni....taknak jaga dah...bla...bla.....bla...(membebel panjang gak la aku....lepas tu dengan nada sayu aku cakap la....berbunga la....kesian kat aku....aku jaga elok2 tak berbunga gak...)

Sambil tu....aku cantas2 dahan dia....

Seminggu selepas kejadian....


Yang ni ok la...dah berbunga jua walau sedikit.....
Yang dalam pasu tu bukan rumput yer....
Gebussssss......


Jangan jelessss.....

Yang ni letak kat dalam pasu pokok bunga kertas....menambah seri....



Kalau pokok bunga kertas aku berbunga macam ni....mau tak lena tidur dibuatnya.... (Gambar Google)

Lavender ku cecuit


Ini sangat bermakna untukku...hadiah dari ayahandaku....sayang ayah.....dulu...kini dan selamanya....

Bunga dalam pasu....


Cantik kan....nak letak kat depan rumah.....ku berkenan...

Acara makan2..besst

Tip...tip....tetiba tel bunyi....
Pa Menteri : Jom dik...meh makan....
Ai : Makan kak?Ngeeeee......beres!!!!!!!!Jap lagi kami sampai.....(makan free tu....alhamdulillah...rezeki jangan ditolak....)

Bilik Mesyuarat yang cantik sangat......lebih2 lagi dapat makan kat dalam ni......di awangan jer rasa....



Menu yang best.....Nasi Arab......









Alhamdulillah......ai sudah kenyang....

Lepas kenyang.....kenyang....tapau lak.....ngeeee.....makanan banyak oooo.....tak baik membazir....