Jom Masak...Jom Makan

Hari ni masuk dapur awal sikit...sebab pagi2 lagi gas kat dapur dah habis....aduyaiiii....Kalau nak tunggu kedai pun entah kol berapa bukak hari minggu ni...kalau telepon lak entah kol berapa dapat hantar...
Kena guna alternatif lain untuk masak bagi santapan tengahari kami...
Nak tunggu tukar gas....perut dah kata nak makan nasi ...tak boleh jadi ni...Kena masuk dapur gak...
Masuk dapur lebih kurang jam 11.00 pagi...
  • Masak nasi
  • Buat sambal belacan
  • Rebus ayam dan bakar ayam tu kat dalam oven
  • Buat sup bebola daging dalam rice cooker lagi satu
  • Buat telur dadar*Buat ala2 telor dadar Shiela Rusly kat dalam tv tu- (Sebab takleh goreng,jadi bakar kat dalam oven)-tapi telurku ditambah knorr pasti sedap....
Siap gak walau tak pakai dapur gas....hehehe...pandai2 lah nak hidup... Ahakkk!!!Padahal nak mentakedarah awal...

Telur dadar ala2 telor dadar Kak Shiela Rusly kat dalam tv tu......Ada mayonis.....bawang....tapi telur dadarku ditambah knorr pasti sedap....sedap wooo...memang gebus....rasa macam pizza lak..kikikik...tak caya..try la buat...

Ayam percik - Ramuan dari kakak iparku....Hari tu sebelum dia balik kampung bercuti,dia buat banyak2 dan bagi kat aku...Letak dalam tuppeware dan masukkan dalam peti sejuk...Bila nak pakai, keluarkan sikit jer...lepas tu simpan balik...Tahan....Sedap lak tu...
Sup bebola daging....Meatball ni ku beli kat pasar tani minggu lepas....sedap!!!kawkaw punya rasa daging ...

 Sebab ada sup..Atas permintaan En.Hubby, nak makan budu dengan ulam gak...nasib baik ada ulam timun...nampak tak?nampak tak?Cili kecik kat dalam mangkuk tu adalah hasil pokok cili yang ditanam olehku....Cukup lah nak buat budu tu rasa pedas...


Sambal belacan...Ni aku yang punya!!!!En.Hubby tak makan pedas sangat...jadi sambal belacan ni menjadi penambah seleraku....dan penambah berat badanku....Ohhh tidak!!!!huhuhu...
Tak nampak sangat erk sambal belacan tu...meh sini aku dekatkan sikit lagi...sedap ni....belacan dari kampung tu....


Ikut resepi sambal belacan yang mak buat....Letak air asam jawa,bawang sikit,cuka,garam dan gula....Bila blender pun jangan lama sangat...kejap2 jer...Adessss....Buat aku lapar lagi sekali la....Ohh tidak....dah makan dah tadi kol 12.30...
jangan digoda lagi....tunggu petang karang lak....




Nota kaki : Banyak lagi agenda nak buat hari ni...nanti entry lain yer...

18 ulasan:

sarah-najwan berkata...

sedapnya hidangan santapan tgahri itu..tang budu tu yg sodapppp...

haniey berkata...

wow beznya akak masakbila sy tgk rasa kecur air liur..mmg sedap.. :)

azimah-Butik Nur Kasih berkata...

wahhh mmg meletop lunch awak hehe...

teratai berkata...

sedapnya, hr ni kak sekeluarga makan tomyam seafood, ikan cencaru panggang n ayam goreng berempah( along yg masak)

d.A.o.U.z berkata...

uih, leleh ayak liur cheq!

Ilhamny.com berkata...

tercelur ayaq liuk chek tgk nengok sambal belacan nun...
errr, kedai mana yg jual meatball tu..??xpenah perasan plak..

Iman berkata...

sarah-najwan:

Hehehe...santapan tengahari yang biasa jer sebab tak pakai dapur gas...huhuhu

Budu import dari kampung tu....memang sodap!!!!

Iman berkata...

haniey:

Biasa jer akak masak...huhuhu...kena pikir masakan yang senang2 sebab tak pakai dapur gas....

Apa yang terliur tu....sambal belacan erk?Hehehe

Iman berkata...

azimah-Butik Nur Kasih:

Terima kasih...Hahahha...meletop deboommmm....

takleh meletop sebab gas takder...hehehe...

Iman berkata...

teratai :

Huwaaa...bestnyer kak....tang tomyam seafood tu yang tak tahan tu...buat terliur cheq no...

Beruntung ada orang tolong masakkan...:)

Iman berkata...

d.A.o.U.z:

Terliuq yer...Nah ambik sambal belacan tu buat cicah dengan ulam...hehehehe

Iman berkata...

Ilhamny.com:

Bagi saya memang sedap la meatball tu...sodap!!!tapi tak tahu la kalau orang lain rasa tak sedap...Hehehe

Ada la...kat kakak tu dia ada jual biskut,fish ball dan macam2 lagi...Nanti saya tunjuk macamna bungkusan plastik dia....hehehe

CT berkata...

Huh! Pedasnya...hehehe

Iman berkata...

CT :

Pedas!!!!Cili kampung lak tu...hehehe..

Kasih nur azie berkata...

salam... kak, sambal belacan akak tu tak letak belacan ke? pastu ni guna bawang merah ke bawang putih?

dragoshoot 0123325744@ 0173188271 berkata...

Mmg terbaekk...

dragoshoot 0123325744@ 0173188271 berkata...

Mmg terbaekk...

Dewi Mamacherrie berkata...

Sedapnya sambal belacan. Nyum..nyum..