Makanan Minda



Kita nak sebut pasal makanan minda. Saya ingin menyarankan kurangkan makan nasi lemak di waktu pagi sebab kenyataannya nasi lemak membuatkan kita mengantuk dan lemah. Perbanyakkanlah makan kismis, kurma dn badam. Kenapa kurma,kismis dan badam?

 Saya rasa semua org setuju kalau saya katakan mereka yg berada di Maahad Tahfiz adalah mereka2 yg kuat daya ingatan. Mereka dapat manghafal 114 surah dalam 30 Juzuk Al-Quran setiap hari. Bagaimana mereka dapat melakukannya?

 Saya telah berguru dgn seorang tahfiz, kata dia selain mengamalkan disiplin yg ketat dalam menghafaz mereka juga mengambil buah badam dan kismis utk menguatkan sel2 otak supaya menjadi wadah utk kuat ingatan. Buah badam dan kismis mengandungi zat yg sangat diperlukan bagi merangsang sel2 otak terutama pada kanak2.Saya pun faham kismis,kurma dan badam mahal harganya.Kalau kurma jenis Mariami RM16 sekilo di chow Kit. Kalau yg bernama kurma Nabi lagilah mahal. Di tempat kita saya kurang pasti ada dijual atau tidak. Tapi saya sendiri hanya dpt mkn kurma Nabi sewaktu di Mekah. Kata org nak kenal kurma Nabi perhatikan urat2 nya,perhati betul2 pasti ada berbentuk tulisan "Alif Lam Lam Ha". Bijinya juga berkhasiat utk dijadikan ubat.

Cara hafiz makan ialah 7 biji badam dan 7 biji kismis 3 kali sehari.

Kata hafiz lagi,kena ikut beberapa petua utk dptkan minda yg cemerlang dan kuatkan daya ingatan iaitu jgn buat dosa,maksiat, dan jangan makan makanan haram. Sifat2 hasad dengki, khianat, dusta, takbur, lagha, mengumpat, memfitnah,sibuk dgn aib org,makan harta riba,makan hasil judi,rasuah dan makanan yg tidak pasti halal haramnya adalh juga penyebab lemah daya ingatan.

 Bukan mudah. Para hafiz juga tidak memakan makanan yg dah dilalui semut,Kenapa? Ikut pendapat mereka semut mengeluarkan sejenis enzim di mana2 tempat yg dilaluinya.Enzim ini cukup kuat dan cukup ditakuti oleh sel otak manusia. Maknanya kalau enzimnya dimakan, otak boleh 'terdelete' semua yg ada di dlmnya.

 Kita mcm mana? Hah, tibai je lah.Sayang air kopi nak dibuang, membazir.Lagipun bknnya nampak sgt. Amalkanlah..kalau besok dah tua nyanyuk,lupa. Makanlah semut byk2.

Seterusnya para hafiz mengamalkan sembahyang Sunat Hifzil Quran sebanyak empat rakaat dua salam selama 7 atau 8 kali Jumaat.

Hati2 lah bab2 makanan ni...terutama makan kat luar belum tentu terjamin kebersihannya..entah2 makanan tu dah dilalui semut ke... Wallahualam...

-Perkongsian dari ''HAMBA ALLAH-

6 ulasan:

LiNda berkata...

thanks iman ..

saya link dlm n3 terbaru saya nanti yea ..

Encik MamaT berkata...

terima kasih... bukan takat semut je... makanan harian kita yang lain2 tu... belum lagi masuk makanan yang merapu2.. fast food lagi... alahai.. semuanya tak bagus untuk kesihatan... :)

ozzy berkata...

salam..
Info yg berguna..patut diikuti utk tajamkan ingatan

Iman berkata...

LiNda:
Boleh ajer kak....ambik la....:)

Iman berkata...

Encik MamaT:
yupp en.mamat...betol tu...selain semut tu,makanan yang kat pasaran sekarang ni banyak sangat yang tak baik untuk kesihatan...tu yang kita semua sekarang ni senang sangat nak kena penyakit...tak macam orang dulu2...

Iman berkata...

ozzy:
Betol..info tu pun saya dapat dari seorang 'hamba Allah' yang sudi berkongsi...bila difikirkan balik...banyak sangat pengetahuan yang kita terlepas pandang....