Tak Faham Bahasa!!!!

Gerabak yang bertemakan "Wanita Sahaja Sepanjang Masa" boleh dikenal pasti menerusi pelekat berwarna merah jambu yang lekat pada tingkap dan pintu komuter.

Lokasi koc di platform dapat dikenal pasti melalui kain rentang yang dipasang pada platform serta tiang platform yang berwarna merah jambu.

Koc untuk wanita diletakkan di bahagian tengah komuter manakala koc di hadapan dan belakang merupakan koc biasa yang boleh digunakan bersama antara penumpang lelaki dan wanita.

Penyediaan koc khusus untuk wanita adalah bertujuan memberi keselesaan dan jaminan keselamatan kepada penumpang wanita daripada risiko gangguan seksual atau terpaksa bersesak-sesak dengan penumpang lelaki.


Tak faham bahasa! Itulah ungkapan paling sesuai untuk lelaki yang masih memasuki koc khas wanita walaupun sudah berkali-kali dimaklumkan perkara berkenaan sejak koc itu dilancarkan empat bulan lalu.
Penumpang wanita hanya boleh memandang sinis telatah golongan lelaki yang kebanyakannya warga asing dari Indonesia, Bangladesh, Myanmar dan Afrika yang selamba masuk ke koc khusus untuk wanita itu.
Tidak faham bahasa Melayu dan Inggeris menjadi alasan apabila ditanya mengapa mereka masuk ke koc berkenaan sedangkan jelas tertera maklumat pada poster dan pelekat berwarna merah jambu yang diletakkan di bahagian luar dan dalam koc.

Malah, maklumat mengenai koc untuk wanita itu turut diterjemahkan ke dalam tiga bahasa lain iaitu Mandarin, Tamil dan Arab berserta imej wanita. Pengumuman mengenai perkara itu juga dibuat setiap kali tren tiba di setiap stesen.

Sumber B.Harian

******Tak Faham Jugak?????Korang Nak Suruh Pakai Bahasa Isyarat Ke?????******

-----------------------------------------------------------------------------------------------
P/S : Walaupun beberapa kali jer naik komuter....aku pernah mengalami pengalaman ngeri ...aku sendiri pernah kena gesel (gesel dengan sengaja) dengan warga asing dalam train...bengang giler!!!aku rasa macam nak tenyeh jer muka lelaki tu!!!!!

13 ulasan:

kakcik berkata...

Elok dicampak ke landasan je.. datang rumah orang lepas tu suka hati dia je nak buat perangai! :(

Iman berkata...

kakcik:
Betol tu kakcik...diorang lak buat kita ni macam pendatang...tu la...saya memang trauma kalau naik komuter mas awaktu puncak...walau sekali sekala jer...dah la takleh nak nafas,sebab sesak sangat,lepas tu diorang ambik kesempatan lak...huhu...seriu...

P/s:Tapi bagi yang takder pilihan...terpaksa jua meredahnya...

Tomato Gurl's Life berkata...

betul2..diorang memang tak faham bahasa...dah terang2 nak masuk jgk koc prmpuan...

Iman berkata...

Tomato Gurl's Life:
Yupp!!!Sanggup diorang berebut dnegan perempuan...

sz | m.s.s berkata...

ngeriii...
buat2 tak paham ke apa?
dok negara orang kenalah belajar kan...

Iman berkata...

sz | m.s.s:
huhuhu...tak sanggup....mereka semua ni memang buat 2 tak fhm...

cheqna berkata...

memang sah tak faham bahasa

Iman berkata...

cheqna:
Memang sah2 tak reti bahasa...Buat2 tak reti!!!Huhuhu....

Tanpa Nama berkata...

Good fill someone in on and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thank you as your information.

Hezesuze berkata...

mmg dowang ni xpaham bahasa...ke nk ada guard jaga pintu koc tu...huhu

Momma Mia berkata...

patutnya wanita2 koc tuh diberi kuasa utk halau jer semua lelaki2 tuh.. memang tak reti bahasa la tuh... kena kasi tegur gak tuh kasi sampai paham

Tanpa Nama berkata...

[color=#35c4ff]Interesting post! thank you for sharing this information. teratakimpianibu.blogspot.com really got under my
[/color] [url=http://nuscin-online.info]skin,[/url] [color=#35c4ff]bookmarked... Keep up the great site...[/color]

sweetie2010.blogspot berkata...

Salam,

Seronok diorang duduk koc wanita sebab tak bising kot.pastu sedap jer nak memandang wanita melayu kita.