Menampal Decal - Projek Pertama

Hiasan tampal celup...
Projek pertamaku menampal decal.....
Menampal decal di jag kesayangan...Tawakkal jer la...kalau tak jadi,nak buekkk macamna...
Fuhhh...Cubaan!!!!Cubaaan!!!Hehehe....Bismillah...

Untuk menghasilkan hiasan tampal celup (decal) yang mudah, lakukannya pada jag,pinggan atau gelas yang berwarna putih.... Sebelum.......

BAHAN.... antara peralatan ringkas diperlukan untuk membuat decal atau tampal celup. Kertas bunga decal (tampal celup), gunting, bekas berisi air dan jag / pinggan berwarna putih.
POTONG.... gunting pada bahagian bunga decal satu persatu mengikut potongan yang betul.
Potong bunga-bungaan yang dibentuk itu satu persatu untuk mendapatkan bentuk jambangan bunga .....REMDAM.... masukkannya ke dalam air (rendam atau celup) untuk beberapa saat untuk memudahkan ia tanggal.
Celup dulu ke dalam air untuk beberapa minit sebelum ia tanggal daripada kertas dan kemudian lekatkannya pada barangan yang hendak dihasilkan.
TERBENTUK.... tampalkan pada jag/pinggan atau apa saja bahan sambil menekannya supaya ia rata pada permukaan ditampal.
Setelah ditampal,biarkan ia kering sendiri untuk beberapa minit dan hasilnya amat memberangsangkan.
HASIL.........
Selepas
Alhamdulillah....
Ok la tu kan....hehehe...
Kalau tak cantik pun...takleh nak ubah dah....dah melekat kat situ dah...Selamanya...

9 ulasan:

charlie N angels berkata...

wow....fantastik...bombastik...melakolik....so nice...tk nk jual ke??

zaza berkata...

salam iman..nk tinggal msg kt shoutbox, dari tadi tunggu tak kuar2, server buat perangai la tu..

cantik arrr iman tampal sticker tuh.. mmg cun jadinya jug tu..ehh jug ke apa tuh?? hehehe

Iman berkata...

charlie N angels:
Hehehe...takder la bombastik.....tapi ku puas hati dengan percubaan pertama ku itu...
Maaf yer charlie....iman tak jual....
nanti lain kali iman buat untuk jual...

Iman berkata...

zaza:Dah lama dh menunggu utk mencuba decoupage ni....ni percubaan pertama iman...jom meh kita sama2 mendecuopage...hehee

sweetie2010.blogspot berkata...

Salam Iman,

wow cantik. tapi kalau cuci decal tu tak tanggalker Iman?

Kancilbiru berkata...

eh cantiklaaah....ape lak tak cantik..less is more..:)

Afdhal berkata...

Sedikit info mengenai decal ini..-

Decal cara nak tampal senang..tak susah..cuma rendah di dalam air..dan kemudian..slidekan perlahan2 ke atas permukaan yang hendak di tampal..dan biarkan kering..

Sedikit kelemahan decal adalah..- tidak boleh di rendam terlalu lama di dalam air.(1 jam dan ke atas)...

Sekiranya basuh/bilas mcm biasa... insyallah..tidak akan tertanggal..

Kelebihan decal? - boleh di buat pelbagai jenis corak.. tak kisah berapa banyak warna pun :)

Kalau bosan dengan design lama.. just rendamkan dlm air..seharian... then boleh design corak baru :)

Kalau tak sure..boleh email saya :)

adean berkata...

Assalamualaikum..apa nama stickers tu, saya nak beli di kuantan, terima kasih

adean berkata...

Assalamualaikum..apa nama stickers tu, saya nak beli di kuantan, terima kasih