Terkenang Suasana Kampung

Bila nengok gambar ni aku teringat sesangat suasana kat kampung.....Ala bestnya dapat berumah di kampung...ni dapat rumah di bandar...Tapi nak buat mcmna...rezeki ku di sini...Tapi pepatah ada mengatakan..hujan emas di negeri orang ...hujan batu di negeri sendiri..sambung la sendiri...Tak per la..nanti ada rezeki ku buat lak rumah kat kampung....insyaallah...
Aku tengah mengkhayalkan zaman kanak2 ku dan suasana di kampung....Ala best nyer...Bestnya dapat kembali ke zaman itu......bila tiba musim buah...panjat pokok manggis,pokok rambai,pokok rambutan...Ikut ayah ke kebun getah...dapat mandi sungai...dan segala2nya lah...Kalau duk kat kampung ni...masih lagi aku panjat pokok2 tu...hehehe
Rumah baru aku nanti, aku buat kolam kecik kat depan laman tu...biar rasa sikit suasana kampung...lepas tu tanam pokok2 menghijau kat depan rumah.Letak pasu2 pokok bunga dan pokok kaktus kesayangan ku...Kat belakang rumah lak...ruang yang ada sikit tu boleh la tanam pokok2 sayuran sikit...pokok cili ke,pokok serai ke..aper2 yang ke lah..hehehe....pokok herba ke...apa2 yang patut la...
Tetiba lak teringat pokok kaktus kesayangan ku kat rumah sekarang....huhuhu










4 ulasan:

Jijahh @ f.k berkata...

tu la kan ... walau jijah dibesarkan di KL .. tapi sesekali balik kampung ..rasa happy giler .. rumah kat kampung bebetul tengah sawah .. masa tu .. rumah nenek dibuat dari buluh mix kayu .. sepanjang hari angin berhembus lembut jer .. rasa tenang n sejuk je suasana kat situ .. agaknye ada lagi ke suasana kampung macam tu ek ?? skang semua dah berlumba buat rumah bebesar dari batu ..

charlie N angels berkata...

confirm balik kg cuti wesak nih....

Iman berkata...

Ala bestnya kampung tengah sawah...rumah saya kat kampung tu takder sawah..tapi ada kebun buah2an...tapi bila balik kg hubby...dapat la merasa rumah di tengah sawah...best kak...rasa tenang jer duk tengah sawah..rasa mcm duk dalam lukisan lak...hehehe..tapi takder la rumah kayu dah..rumah batu..tu yang panas tu...

Iman berkata...

charlie N angels:Hahaha..jangan disebut balik kg tu...kang pagi jumaat ni kan muncul kat kg kan....