Mengimbau Kisah Silam....

Sajer je aku nak kongsi dengan kengkawan yang tak tahu mana nak pi masa cuti wesak besok dan sambung cuti hujung minggu....Asyik cerita pasai hiasan rumah boring gak kan....lepas2 ni aku akan ceritakan pasal aku dan keluarga aku lak...Suka aku la nak buat entry per pun...hehehe..guna ayat tu lagikkk...kikikik...Tapi ni aktiviti minggu lepas punya...Meh reramai gi Muzium Negara.Memang kat situ bukan dapat makan sedap2 tapi bila pi sana...dapat la sedikit sebanyak ilmu yang kurang....

Suker la Balqis dapat datang sini...sebelum ni beria2 sangat dia nak datang sini...selalunya kita lalu jer depan muzium...tapi tak pernah pun singgah...Hari ni dapat la dia merasai suasana dan pengalaman di muzium...
Pandangan Dari Hadapan Muzium...

Bila tengok gambar ni....mesti buat kita teringat kat kampung kan...Rumah kampung yang ada laman...laman yang di kelilinggi pokok2 kelapa.....dan lihatlah suasana pakcik tu dan monyetnya memetik kelapa....dan mengopek kelapa menggunakan alat yang tajam tu...sekarang ni dapat lihat lagi ke suasana mcm ni...dah banyak kali dah aku balik kg,tapi aku nengok mak aku beli santan segar yang dah siap di pasar..
Suasana makcik tu tengah menoreh getah paling aku suka....dulu2 aku pernah menolong ayah kat kebun getah....merasa la betapa penatnya seorang penoreh...huhuhu....Tapi takder la menoreh getah sampai banyak cabang macam tu...Kalau buat macam tu....cepat la kayo den dengan ayoh den....tapi pokok tu lak yang cepat mati...hehhehe
Aku pun nak tinggalkan jejak kat sini...hehehe


Basikal Tentera Jepun Tahun 1941
Mesti Balqis heran bin ajaib bila nengok aksi bapaknya....Buang tabiat ke bapak aku nih...huhuhu...Dia tak tahu ayahnya tengah berangan jadi Hang Tuah-PahlawanTerbilang...
Tinggalan sejarah....
Meriam dan pedang zaman penjajahan jepun....
Meh!!!balik ikut aku balik rumah...huhuhu...tak kuasa aku...
Kapal dagang zaman dulu....
Balqis tanya"Ibu naper rambut diorang macam tu?"Diorang tak syampoo ke rambut diorang....takder sikat ke?Menjawab dengan berhemah la aku dan hubby...

6 ulasan:

charlie N angels berkata...

yg paling mengimbau kenangan ku ialah seorang tua yg sedang bantai batang padi tuh...

Iman berkata...

ada kisah di sebalik gambar tu ke....mesti terimbau kenangan silam kan....huhuhu....

sI tEDI berkata...

comelnya balqis dgn tudung dia

Zaidah berkata...

orang menoreh getah tu teringat waktu kecik2 dulu ikut makcik n atok gie noreh pepagi..

Iman berkata...

sI tEDI:
Tima Kasih....huhuhu....penampilan terbaru Balqis.....

Iman berkata...

Tu la pasai...bagi yang asal kat kampung...mesti gambar tu akan mengingatkan kita ke zaman dulu...ataupun mengingatkan pasa seseorang...